Wat typeert nu eigenlijk deze vrouw uit Nazareth in Galilea? Ze gaat heel concreet om met de vragen rond leven en dood. Vrouwen kiezen – vanuit hun vrouw zijn – dan vooral voor het leven. Want zij geven leven, ook Maria, die op zo'n onverwachte manier zwanger werd.
Haar 'jawoord' tot God is een bewust 'ja'. Zonder overleg met haar verloofde verlaat ze de gebaande wegen van het conformisme en stelt ze zich bloot aan roddel en verdachtmaking. Maar door haar jawoord wordt zij de draagster van het Woord (we schrijven dit bewust met een hoofdletter). We bedoelen hier het Woord van God dat levend wordt in Jezus. En dat in een samenleving waarin vrouwen nooit het woord mochten voeren. De eenvoudige dienstmaagd blijkt een sterke gelovige te zijn.
En hiermee staat zij in de lijn van de profeten, vooral dan in hun verzet tegen elke vorm van onderdrukking en hun inzet voor meer gerechtigheid. Want haar loflied, het Magnificat, is een unieke bloemlezing uit het beste van wat de bijbel aan bevrijdingsliteratuur te bieden heeft. Het geeft een alternatief beeld van onze samenleving: een samenleving waarin trotsen van hart uiteen worden geslagen, heersers hun troon verliezen, rijken met lege handen staan, maar kleinen worden verheven. Ja, die eenvoudige dienstmaagd blijkt een baanbreekster te zijn, profetes van de armen, hongerend en dorstend naar gerechtigheid.
En daarom is het belangrijk dat we deze vrouw met haar profetische trekken serieus nemen. Dan moeten ook wij in ons hart en in onze inzet al degenen opnemen die weinig of geen deel van het leven krijgen: de geringen, degenen die aan de kant gezet worden, al diegenen die hoe dan ook onderdrukt worden, allen die moeten vechten om een beetje menswaardigheid. Niet voor niets heeft zij in de litanie namen gekregen als de 'troosteres van de bedroefden', haar aanspreking in Kevelaer, of zoals in het Mariaoord van Lisp in Lier 'hoop der hopelozen' of in Banneux de 'maagd der armen'.