Maria ... Wie is deze vrouw uit Nazareth in Galilea? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Jezus ontmoet zijn moeder - Kruisweg H. Kruiskerk Lier © Jan Verheyen

Maria ... Wie is deze vrouw uit Nazareth in Galilea?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op donderdag 29 april 2021 - 16:06
Afdrukken

Heel dikwijls denken wij te weten wie de ander is: we hebben ons van haar of hem een beeld gevormd. Tot we die persoon wat beter leren kennen en dan ontdekken we dat ons beeld helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Die persoon kan dan veel boeiender zijn dan we gedacht hadden ... of juist andersom. We komen het overal tegen: in het verenigingsleven, in de politiek, in de kerk, eender waar in onze samenleving. En hoe zit dat met ons beeld van Maria? Is haar werkelijkheid anders dan het beeld dat wij ons ooit over haar gevormd hebben? De meimaand – als Mariamaand bij uitstek – kan een uitnodiging zijn om het stof er eens af te halen en haar opnieuw te ontdekken.

Willen we eens beginnen met haar levensverhaal, een verhaal dat weinig historische zekerheid bevat. De traditie wil dat Maria geboren is uit Joachim en Anna, dat zij geworteld is in het geloof van het volk Gods en dat zij, toen ze drie jaar was, naar de tempel werd gebracht tot haar twaalf jaar en dan aan Jozef werd toevertrouwd, met wie ze zich verloofde. Voordat zij gaan samenwonen, is zij in verwachting. Maar die twee – zij het na enige aarzeling – vertrouwen elkaar voldoende om samen op te trekken en het kind op te voeden. Hetgeen niet zonder problemen gaat. Denken we maar aan de twaalfjarige Jezus in de tempel.

Jezus ontmoet zijn moeder - Kruisweg H. Kruiskerk Lier © Jan Verheyen

De volwassen geworden Jezus brengt veel zorgen mee. Hij heeft Nazareth verlaten, heeft een groep leerlingen rond zich verzameld, een groep die almaar aangroeit, want die Jezus verkondigt een heel nieuwe boodschap, een blijde boodschap, een boodschap van liefde. Ja, die Jezus spreekt over God als over een Vader die liefheeft. Maria is er af en toe bij, zoals op de bruiloft te Kana. Maar ze krijgt ook pijnlijke dingen te horen: 'Wie is dat, mijn moeder?' Ze begrijpt zeker niet alles wat Hij zegt en doet. Hij heeft het over de wil van de Vader. Dat is zijn zending. Maar wie is zijn vader? En toch vertrouwt ze Hem.

En dan gebeurt wat moet gebeuren met een jongeman die door de gevestigde orde aanzien wordt als een verstoorder van de publieke orde. Want Jezus koos radicaal en consequent partij voor de zwaksten, want Hij hongert en dorst naar gerechtigheid. Ja, Jezus wordt gearresteerd, ter dood veroordeeld en aan een kruis gehangen. En Maria? Zij staat aan de voet van dat kruis, solidair met haar zoon. En ze blijft solidair, ook na zijn dood, met zijn eerste leerlingen. Die leerlingen zullen – na Pasen en Pinksteren – blijven doorgaan met het beleven en uitdragen van de Blijde Boodschap. Tot de dag komt waarop ook zij sterft. We hebben daarover geen Bijbelse gegevens. Alleen kerkvaders als Efrem de Syriër, Hiëronymus, Augustinus en anderen schrijven over haar levenseinde. Voor de ene is zij gestorven in Efeze, voor de ander in Jeruzalem. Dat sterven noemt men inslapen, pas later is men gaan spreken van tenhemelopneming.

Maria met de leerlingen op Pinksteren © Martin Schongauer - Image

Wat typeert nu eigenlijk deze vrouw uit Nazareth in Galilea? Ze gaat heel concreet om met de vragen rond leven en dood. Vrouwen kiezen – vanuit hun vrouw zijn – dan vooral voor het leven. Want zij geven leven, ook Maria, die op zo'n onverwachte manier zwanger werd.

Haar 'jawoord' tot God is een bewust 'ja'. Zonder overleg met haar verloofde verlaat ze de gebaande wegen van het conformisme en stelt ze zich bloot aan roddel en verdachtmaking. Maar door haar jawoord wordt zij de draagster van het Woord (we schrijven dit bewust met een hoofdletter). We bedoelen hier het Woord van God dat levend wordt in Jezus. En dat in een samenleving waarin vrouwen nooit het woord mochten voeren. De eenvoudige dienstmaagd blijkt een sterke gelovige te zijn.

En hiermee staat zij in de lijn van de profeten, vooral dan in hun verzet tegen elke vorm van onderdrukking en hun inzet voor meer gerechtigheid. Want haar loflied, het Magnificat, is een unieke bloemlezing uit het beste van wat de bijbel aan bevrijdingsliteratuur te bieden heeft. Het geeft een alternatief beeld van onze samenleving: een samenleving waarin trotsen van hart uiteen worden geslagen, heersers hun troon verliezen, rijken met lege handen staan, maar kleinen worden verheven. Ja, die eenvoudige dienstmaagd blijkt een baanbreekster te zijn, profetes van de armen, hongerend en dorstend naar gerechtigheid.

En daarom is het belangrijk dat we deze vrouw met haar profetische trekken serieus nemen. Dan moeten ook wij in ons hart en in onze inzet al degenen opnemen die weinig of geen deel van het leven krijgen: de geringen, degenen die aan de kant gezet worden, al diegenen die hoe dan ook onderdrukt worden, allen die moeten vechten om een beetje menswaardigheid. Niet voor niets heeft zij in de litanie namen gekregen als de 'troosteres van de bedroefden', haar aanspreking in Kevelaer, of zoals in het Mariaoord van Lisp in Lier 'hoop der hopelozen' of in Banneux de 'maagd der armen'.

Maria in de meimaand © Pia Schüttlohr

Eigenlijk was Maria een tegendraadse vrouw. Willen wij dat ook zijn? Wordt haar 'ja' ook ons 'ja'? Dan staat ons misschien heel wat te wachten. Maar we staan er niet alleen voor. We horen dan bij die gelukkige dwazen die verder op weg willen gaan met de Blijde Boodschap van haar Zoon, een boodschap die vooral bedoeld is voor de armen. Dat is niet eenvoudig. We zetten ons zo graag aan de kant van de rijken. Maar in deze meimaand willen we toch ook aan haar kant gaan staan en met bewondering kijken naar Maria die een sterke wil had om door te gaan tot het laatst, tot onder het kruis en verder.

Jan Verheyen pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook