Palmzondag | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Intocht in Jeruzalem - Giotto di Bondone, Scrovegnikapel in Padua, 1305-06 © ArtWay

Palmzondag

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op donderdag 25 maart 2021 - 14:06
Afdrukken
Intocht in Jeruzalem

We kennen allemaal dit tafereel: de intocht van Jezus in Jeruzalem. Als Hij de stad binnengaat, bevindt Jezus zich op het scharnierpunt tussen de jaren van onderricht en genezingen die achter Hem liggen en de dagen van geweld, verraad en dood die voor Hem liggen. De intocht in Jeruzalem wordt in al de vier evangeliën in detail verteld, wat het belang aangeeft van dit moment in het leven van Jezus en ook in ons leven.

Giotto di Bondone (ca.1267-1337) bracht een radicale verandering in de kunst van Firenze teweeg door zijn realistische weergave van mens en natuur, waarbij hij afstapte van de gestileerde manier van schilderen van de Byzantijnse traditie. Zijn landschappen en figuren zijn gereduceerd tot hun essentie, waardoor ze op indringende wijze het verhaal tot leven kunnen brengen. Dit fresco schilderde Giotto voor de Arenakapel (Scrovegnikapel) in Padua in 1305-06. Het maakt deel uit van een serie schilderingen over het leven van Jezus, bijna als een stripverhaal, die de muren van de kapel bedekt.

Intocht in Jeruzalem - Giotto di Bondone, Scrovegnikapel in Padua, 1305-06 © ArtWay

De kunstenaar heeft Jezus in het centrum van de compositie geplaatst met links van Hem de leerlingen en rechts de menigte die Jeruzalem uit komt stromen. We kunnen alleen de gezichten van vier leerlingen zien. De rest van de twaalf wordt slechts gesuggereerd door een tros gouden nimbussen. Zover we kunnen zien zijn het allemaal mannen. Staand achter Jezus, stokstijf, schouder aan schouder, vormen ze een hechte massa. Ze zijn alert en houden de menigte oplettend in de gaten. En niet zonder reden. Drie keer hebben ze van Jezus gehoord dat Hij in Jeruzalem gearresteerd en gedood zal worden. Ze zijn waarschijnlijk bang voor Hem, maar ook voor zichzelf. Ze weten niet wat er in het verschiet ligt en de hoopvolle uitbarsting van hosanna's zal hen ongetwijfeld in verwarring hebben gebracht.

De menigte die hen verwelkomt is heel anders weergegeven. We zien zowel vrouwen als mannen en ieder gezicht en elk persoon is duidelijk zichtbaar. De rechterhelft van het fresco is vol beweging en actie. Mensen klimmen in bomen en breken takken af en een man legt met een plechtig gebaar zijn mantel op de grond als een geïmproviseerde rode loper. Twee trekken hun bovenkleden uit en een derde zwaait met een palmtak.

Giotto vestigt onze aandacht op Jezus door Hem de grootste figuur in het fresco te maken en Hem zo driedimensionaal weer te geven dat Hij gebeeldhouwd lijkt. Door de hele scène op de voorgrond van de schildering te plaatsen, geeft de kunstenaar ons het gevoel dat wij ook aan de actie deelnemen. Het lijkt of Jezus vlak voor ons langs loopt en wij ons onverwachts ook zelf in de menigte bevinden.

Matteüs 21, 5 bevat een verwijzing naar Zacharias 9, 9 waarin de komst van Sions Koning wordt aangekondigd. 'Juich, Sion, Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde! Je koning is in aantocht, bekleed met gerechtigheid en zege. Nederig komt hij aanrijden op een ezel, op een hengstveulen, het jong van een ezelin.' De profeet spreekt hier niet alleen over de nabije toekomst, maar kijkt ook verder de toekomst in. De joden worden opgeroepen een koning te verwelkomen die voor hun redding komt – niet als politiek revolutionair om Rome omver te werpen, maar rijdend op een onaanzienlijke ezel om de macht van de zonde en de dood te breken en genezing en vrede te brengen.

Terwijl de menigte groeit en het geschreeuw aanzwelt, geeft Giotto het enige stille punt weer: Jezus die met Messiaanse waardigheid te midden van dit alles op zijn ezel zit en een gebaar maakt van vrede en zegen. Op het beginpunt van alle leugens en vijandigheid, het zinloze geweld en de gruwelijke dood is de aandacht van Jezus niet op zichzelf gericht.

Als ik nu in die menigte zou staan, wil ik misschien nog proberen Hem tegen te houden. Ik voel de neiging 'Ga terug!' te roepen en voor zijn ezel te gaan staan. Maar we weten dat het zo moet zijn. Want deze Koning wil redding komen brengen, redding die wij heel hard nodig hebben. Maar dat hadden ze toen nog niet door. En wij nu misschien ook nog niet altijd ...

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Veertigdagentijd en Pasen
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Lazarus leeft © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Lazarus leeft

icon-icon-artikel
De blindgeborene © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Niet meer blind

icon-icon-artikel
Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ De vrouw bij de put

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook