Te Deum laudamus! | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Ambrosius doopt Augustinus, fresco van Benezzo Gozolli, 1464, Augustinuskerk San Gimignano

Te Deum laudamus!

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2021 - 13:49
Afdrukken

Het 'Te Deum' kennen wij vooral van de Nationale feestdag, wanneer de politieke en burgerlijke overheden naar de kerk gaan waar de priesters getooid met prachtige koorkappen deze lofzang ter ere van God zingen. Wat velen niet weten is dat het Te Deum oorspronkelijk niet speciaal voor deze gelegenheid geschreven is. Het Te Deum is namelijk een van de bekendste en oudste christelijke lofzangen. Waarschijnlijk stamt deze lofzang uit de vierde eeuw na Christus, maar sommige delen van de tekst gaan terug op misformules uit de tweede eeuw. Volgens de legende zou de heilige Ambrosius het Te Deum gezongen hebben ter gelegenheid van de doop van de heilige Augustinus in de paasnacht van het jaar 387. Hoewel dit maar een legende is, wordt het Te Deum ook wel de 'Ambrosiaanse lofzang' genoemd. Tegenwoordig wordt de heilige bisschop Nicetas van Remesiana (+ 414) aangewezen als auteur van de belangrijkste delen van het Te Deum.

Ambrosius doopt Augustinus, fresco van Benezzo Gozolli, 1464, Augustinuskerk San Gimignano

Het Te Deum is niet de eerste bekende lofzang. In de Bijbel vinden we een lange traditie van lofzangen. De oudst bekende lofzang is het zogenaamde Schelfzeelied dat we vinden in het boek Exodus. Wanneer de Israëlieten onder leiding van Mozes door de Rode Zee (ook Rietzee of Schelfzee genoemd) zijn getrokken en zo zijn ontkomen aan de Egyptenaren, beginnen zij spontaan een lofzang, een lied ter ere van God, te zingen. Samen juichen zij het uit: 'Ik wil zingen voor de Heer, zijn macht en majesteit zijn groot! Hij is mijn God, hem wil ik eren, de God van mijn vader, hem loof en prijs ik.' Dit lied is de oudste bewaard gebleven lofzang uit de Bijbel. Sinds dat moment heeft de lofzang een belangrijke plaats in de bijeenkomsten van de Israëlieten gekregen. In de Bijbel zijn daarom nog vele van deze lofzangen opgetekend. Het hoogtepunt in het Oud Testament vind je bij David, die als muzikant en psalmschrijver verscheidene lofzangen componeerde. In het boek Psalmen vind je liederen van David en anderen. Wat daarin opvalt, is dat heel regelmatig de oproep klinkt om een lied voor God te zingen. Zo zijn er psalm 47: 'Zing voor God, zing een lied, zing voor onze koning, zing hem een lied: God is koning van heel de aarde. Zing een feestelijk lied.' En ook psalm 69: 'De naam van God wil ik loven met een lied, zijn grootheid met een lofzang prijzen.' Het eind van het boek psalmen vindt een orgelpunt in psalm 150. Met een heel orkest aan instrumenten en door iedereen die het maar kan, wordt de lofzang aangeheven: 'Loof Hem met een stoot op de ramshoorn, loof Hem met harp en lier, loof Hem met beltrom en rondedans, loof Hem met citer en fluit, loof Hem met strijkende cimbels, loof Hem met slaande cimbalen. Ja, iedereen die adem heeft, loof de Heer.'

Koning David bespeelt de harp, Gerard van Honthorst (1592-1656) © Wikimedia

In het Nieuwe Testament wordt de Bijbelse traditie van de lofzang verder gezet. Het begint al bij Zacharias, de vader van Johannes de Doper. Omdat Zacharias niet kon geloven in het visioen dat zijn vrouw Elisabeth op hoge leeftijd zwanger zou geraken en zo God verloochende, werd hij geslagen met stomheid. Pas na de geboorte van Johannes kreeg Zacharias zijn stem terug, en onmiddellijk liet hij een lofzang weerklinken: 'Geprezen zij de Heer, de God van Israël, hij heeft zich om zijn volk bekommerd en het verlost. Dankzij de liefdevolle barmhartigheid van onze God zal het stralende licht uit de hemel over ons opgaan en verschijnen aan allen die leven in duisternis en verkeren in de schaduw van de dood, zodat we onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede.' De bekendste lofzang in het Nieuwe Testament is wel die van Maria, nadat zij op bezoek bij haar nicht Elisabeth beseft dat zij zwanger is van Jezus: 'Hoog verheft nu mijn ziel de Heer, verrukt is mijn geest om God, mijn Verlosser. Wonderbaar is het wat Hij mij deed, de Machtige, groot is Zijn Naam!'

In deze Bijbelse traditie past het Te Deum volledig. Het Te Deum is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel is een lofprijzing van Gods grootheid in de stijl van de lofzangen in het Oud Testament. Dit deel van het Te Deum is gebaseerd op het schema van de psalmen en is een verheerlijking van God: 'God, U loven wij. Heer, U prijzen wij. Eeuwige Vader, U eert de ganse aarde.' Dit eerste deel gaat dan over in het citeren van het 'Sanctus' zoals we het uit de eucharistie kennen en sluit af met een lofprijzing op de Drievuldige God: 'De Vader van de onmetelijke heerlijkheid; Uw aanbiddelijke, ware en ene Zoon; Alsmede de Vertrooster, de Heilige Geest.' Het tweede deel van het Te Deum is een aanroeping en verheerlijking van Christus: 'Gij, Koning van de heerlijkheid, Christus, Gij zijt de eeuwige Zoon van de Vader.' Het derde deel van het Te Deum is een bede om ontferming: 'Heer, red uw volk en zegen uw erfdeel. Ontferm U over ons, Heer, ontferm U over ons.' Dit deel zou niet tot het oorspronkelijke Te Deum uit de vierde eeuw behoren en zou een latere toevoeging kunnen zijn. Het bestaat immers in tegenstelling tot de twee vorige delen bijna volledig uit psalmverzen en beden om ontferming uit de boetepsalmen. Uiteindelijk sluit het Te Deum af door het leven op indrukwekkende wijze toe te vertrouwen in Gods hand op basis van psalm 70: 'In te Domine speravi, non confundar in aeternum’, wat vertaald is als 'Op U, Heer, heb ik vertrouwd; in eeuwigheid zal ik niet beschaamd worden'.

De heilige Benedictus van Nursia bepaalde in de zesde eeuw dat het Te Deum tijdens het getijdengebed van de monniken op zondagen moest gezongen worden aan het einde van de nachtwake. Hieruit is er in de katholieke eredienst een gebruik gegroeid om het Te Deum tijdens een processie te zingen en vooral onder het Lof. Het Te Deum wordt ook gezongen bij belangrijke gebeurtenissen of bijzondere herdenkingen. Zo wordt er ter gelegenheid van priester- en bisschopswijdingen of bij een jubileum ervan, de verkiezing van een paus, de viering van een vorst of vorstin of een nationale feestdag vaak een Te Deum gezongen.

Het Te Deum is oorspronkelijk opgesteld in het Latijn en wordt daarom vaak in het Gregoriaans gezongen. Omdat het Te Deum bij zoveel verschillende gelegenheden wordt gezongen, hebben veel klassieke componisten de Latijnse tekst op hun eigen muziek gezet, bijvoorbeeld Haydn, Berlioz, Bruckner, Verdi en Charpentier.

Wanneer wij vandaag het Te Deum bijwonen of meezingen, zetten wij ons in de lijn van de Bijbelse lofzangen samen met Mozes, David, Zacharias en Maria. We volgen de traditie van de kerkvaders Ambrosius en Augustinus en plaatsen ons in de traditie van de monniken. Wanneer wij het Te Deum zingen, getuigen wij voor de wereld dat God degene is op wie wij vertrouwen. Wij loven en prijzen God omwille van de grote dingen die Hij aan ons deed. Wij jubelen en prijzen Hem met de woorden 'Te Deum laudamus, te Dominum confitemur': 'God, U loven wij. Heer, U prijzen wij.'

Het Te Deum wordt nu woensdag 21 juli 2021 gezongen om 10.30 uur in de Sint-Margaritakerk (Begijnhof) ter gelegenheid van de Nationale Feestdag. U bent welkom!

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook