Veertigdaagse vastentijd: ons ‘jawoord’ aan God | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Jezus en de verleider, Duccio di Buoninsegna (ca. 1255-1319) © Image

Veertigdaagse vastentijd: ons ‘jawoord’ aan God

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 2 maart 2025 - 10:07
Afdrukken

Er zijn tegenwoordig zoveel afgoden die eisen dat je voor ze neerbuigt: internetgiganten die mensen digitaal verslaafd maken, influencers die je begerig maken naar hun fantasieleven, fabrikanten die de hebberigheid van klanten aanwakkeren. Durf je daartegen op te staan? Je neerbuigen voor God is helemaal anders. Hij wordt er niet zelf beter van, nee, het is Hem echt om jou te doen. Wie Hem aanbidt, zal leven ontvangen – en wel in overvloed. Elk jaar opnieuw beluisteren we op de eerste zondag van de Veertigdagentijd in het evangelie dat Jezus veertig dagen in de woestijn verblijft en er door de duivel op de proef wordt gesteld. Deze bekoringen zijn blijkbaar nodig voor zijn zending.

Ja, na zijn doopsel in de Jordaan was Jezus naar de woestijn gegaan om na te denken over de woorden die bij zijn doopsel waren gesproken: ‘Gij zijt mijn Zoon, de welbeminde, in U heb ik mijn behagen gesteld’. Hoe zal Hij in zijn leven de ‘Zoon van God’ zijn? Om daar een antwoord op te vinden, is Hij de eenzaamheid en de stilte van de woestijn ingegaan, als een soort van bedenktijd. Daar, in die woestijn, kan Hij nadenken, door niets gestoord, want in die woestijn is er nauwelijks leven.

Jezus en de verleider, Duccio di Buoninsegna (ca. 1255-1319) © Image

Het Joodse volk weet wat het betekent om in die woestijn te vertoeven. Veertig jaar lang heeft het onder leiding van Mozes daar rondgezworven, nadat ze op wonderlijke wijze ontkomen waren aan de slavendienst in Egypte. Mozes heeft er zelf over getuigd tot het volk, als een ‘historisch credo’, om het brengen van offers aan Jahwe te verantwoorden (Deut. 26, 4-10). Ze hebben het daar niet gemakkelijk gehad in die woestijn. Altijd weer opnieuw zoeken naar water en voedsel. Steeds opnieuw werden zij bekoord om anders te doen dan Mozes in Gods naam aan de mensen vroeg. Daar, in die woestijn, heeft het Joodse volk moeten leren wat gehoorzaamheid aan God betekent. Ze hebben die tijd nodig gehad om ‘het volk van het verbond’ te worden. En we weten dat ze die veertig jaren woestijn ten volle nodig hadden: de verhalen over hun ongehoorzaam-zijn en zich toch weer herpakken, staan in de bijbel te lezen.

In die bijbel lezen we dat de meesten van de profeten naar die woestijn gegaan zijn om Gods wil te leren kennen, om zo te doen wat God van hen verwacht. En Jezus doet niet anders: Hij trekt de woestijn in om te weten hoe Hij ‘Zoon van God’ moet zijn. Hij moet de stilte in om de stem van God te leren onderscheiden uit alle geluiden die op Hem afkomen ...

En daar moet Hij worstelen met de verleider. Maar categoriek wijst Hij het af om zelf het middelpunt van zijn leven te worden. Als Hij honger krijgt, haalt Hij geen tovertruc uit om van stenen brood te maken. Die tegenspeler van Gods stem krijgt van Jezus geen gelijk. Hij rekent af met die stem die Hem wil laten geloven dat Hij meer waard is dan alle andere mensen. Het is niet omdat je sterker, gezonder, verstandiger bent, of een prachtbaan hebt, dat je meer waard bent dan een ander. Dat gevoel krijgt bij Jezus geen kans. Niemand moet voor Hem buigen. ‘Ge zult de Heer uw God aanbidden en Hem alleen dienen.’

Jezus daagt God ook niet uit om Hem te komen helpen. Hij zal van God nooit een bewijs vragen van trouw. Zelfs als Hij aan het kruis hangt en de mensen Hem toeroepen dat Hij nu maar van het kruis moet komen als Hij de Messias is, dan laat Hij zich bespotten. ‘Ge zult de Heer uw God niet op de proef stellen’, zegt Hij tot de verleider in de woestijn.

De confrontatie met de bekoorder, Ary Scheffer, 1848-1854 © Image

Die verleider, de kracht die God en mensen tegen elkaar probeert uit te spelen, heeft geen vat op Jezus. Bij elke keuze stelt Jezus opnieuw de vraag: ‘Waarvoor heeft God Mij bedoeld?’ Voor Hem staat gehoorzaamheid aan God voorop, zijn ‘jawoord’ aan God komt eerst. Zelfs oog in oog met zijn dood houdt Hij dat vol en bidt Hij: ‘niet mijn wil maar uw wil geschiede ...’ En Hij zal inderdaad sterven, als slachtoffer van onrecht en onredelijkheid. Maar toen alles verloren scheen, hebben zijn vrienden met eigen ogen gezien en ervaren hoe God de mens niet laat vallen. En daarom vieren wij binnen enkele weken weer Pasen.

We zijn deze week begonnen aan de veertig dagen van voorbereiding op dat feest. Misschien kunnen we deze tijd gebruiken om zelf de woestijn in te gaan, om stilte in onszelf te vinden. Misschien ontdek je dan stemmen in jezelf, waar je altijd aan toegaf, maar waarvan je in de stilte tot de ontdekking komt dat het verkeerde stemmen zijn. Dan ontdek je misschien waar het in je leven echt op aankomt.

Mogen we in deze veertigdaagse vastentijd opnieuw ‘ons jawoord’ geven aan God, onze Schepper.

Jan Verheyen, pastoor

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook