Wat is liefde? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Kruisbeeld 'Le Vieux Bon Dieu', Tancrémont (Pepinster) © Jan Verheyen

Wat is liefde?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zaterdag 7 september 2024 - 13:16
Afdrukken
Feest van Kruisverheffing

Misschien zullen sommige lezers dit wel een eigenaardige titel vinden, zeker als het gaat om een kruis: Wat is liefde? En toch heeft die liefde alles te maken met het feest dat wij nu zaterdag vieren en feestelijk zullen hernemen zondag in de Heilig Kruisparochie: het feest van Kruisverheffing. Ik wil er samen met jullie over nadenken.

O Crux ave, spes unica - Gegroet o Kruis, onze enige hoop, Heilig Kruiskerk, Lier © Jan Verheyen

Het centrale symbool, hét teken bij uitstek van het christelijk geloof, is niet het evangelieboek, niet het lege graf, niet de paaskaars en zelfs niet het heilig Brood van de eucharistie. Het is het kruis, met daarop een doodgemartelde man. Eén zaak is zeker: dat had die man niet verdiend. De grote vraag is dan: hoe is Hij daar terechtgekomen? Daarover weten we wel één en ander. Hij was in conflict gekomen met de officiële leiders van zijn volk. En die konden er de Romeinse bezetter van overtuigen dat Jezus een gevaarlijk man was, die maar beter uit de weg kon geruimd worden. Er werd tegen Hem een proces opgezet waarvan het vonnis al op voorhand vaststond. Onder druk geeft Pilatus Jezus over aan de beulen, die Hem na een hevige foltering terechtstellen als een misdadiger. Hij wordt gekruisigd. Die feiten hebben zich rond het jaar 30 afgespeeld in Jeruzalem.

Zo zouden we de kruisiging van Jezus als een zakelijk verslag kunnen lezen in de kranten. Maar daarmee is de diepere betekenis van dit gebeuren nog niet verklaard. We zouden de motieven van zijn tegenstanders wat van meer nabij kunnen bekijken. Dat kan ons wel iets opleveren, maar zeker niet voldoende.

Het merkwaardige is dat het kruis en die kruisdood zelf deel uitmaken van onze christelijke geloofsverkondiging. Zonder kruis geen leeg graf, geen verrijzenis. Om echt te begrijpen wat er gebeurd is, moeten we er God zelf bij halen. Die mens die aan het kruis gestorven is, ‘bestond in goddelijke majesteit’, schrijft Paulus in een brief aan de christenen van Filippi. ‘Daarom heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam verleend die boven alle namen is: Jezus Christus is de Heer.’ (2, 6a.9-11)

Wat voor buitenstaanders een tragisch incident kan lijken, gebeurt ergens in een verre uithoek van de wereld – een wereld waar het er wreed kan aan toegaan, we zien het vandaag nog altijd gebeuren met duizenden doden – dat is voor God een beslissende gebeurtenis. De evangelist Johannes legt het Jezus zelf in de mond: ‘Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat de wereld door Hem zou worden gered’ (3, 16-17). Zware woorden die onmisbaar zijn om het gebeuren van het kruis te begrijpen: liefde en redding.

Kruisbeeld 'Le Vieux Bon Dieu', Tancrémont (Pepinster) © Jan Verheyen

Sommigen zullen nu misschien bij zichzelf denken: als God er echt bij betrokken was, kon Hij die gruwel van marteling en kruisdood dan niet verhinderen ? Hebben wij dan te maken met een God die bloed wil zien vloeien? Wat heeft dat dan nog met liefde te maken? Wat is liefde eigenlijk? Wat wil iemand die echt liefheeft? Zo iemand wil zijn geliefde nabij zijn in alles wat die meemaakt. Daar ligt de sleutel van heel het drama dat op Golgotha zijn ontknoping kent. Uit liefde voor ons is Gods Zoon mens geworden, helemaal zoals wij. Om alles mee te maken wat ons, mensen, kan overkomen.

En het gebeurt dat mensen op een kruis terechtkomen. Het is wreed, het zou niet mogen, maar het gebeurt. Altijd weer. Zo absurd kan het er in de wereld aan toegaan. Vraag daarover geen uitleg aan God, het is niet zijn schuld. Kijken we liever wat Hij doet: Hij komt ons kruis dragen, Hij wil op die plek zijn waar wij, mensen, kunnen terechtkomen. Zo ver kan liefde gaan. Liefde geeft geen uitleg, vraagt ook geen uitleg. Liefde doet het gewoon.

Voor Kruisverheffing was er Kruisvinding

Tot aan het Tweede Vaticaans Concilie werd ook de Kruisvinding als feest gevierd op 3 mei. Dat feest gaat terug op Helena, de moeder van keizer Constantijn. Op zeventigjarige leeftijd volgde ze een innerlijke roepstem naar Palestina om daar sporen van het leven en het lijden van Jezus te zoeken. In het jaar 325 vond ze het Heilig Graf en het Kruis van Jezus. Daarop werd op 14 september 335 de Heilige Grafkerk ingewijd en sinds 629 viert de ganse Kerk op die datum Kruisverheffing.

Kruisverheffingsicoon, met Helena en Constantijn

Wij vieren het feest van Kruisverheffing feestelijk op zondag 15 september om 11 uur in de Heilig Kruiskerk, Kartuizers. Iedereen van harte welkom!

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook