Zaterdag 19 oktober startten we ons tweede catechesemoment met als thema VREUGDE. De kinderen kwamen met een lach op het gezicht binnen. Ze kregen hun naamsticker zodat we de kinderen met hun naam kunnen aanspreken. Want zo’n bende ken je niet in een slag en een wip. Na het nakijken van de regenboog en aanduiding van de volgende kleur, konden we verder met de parelmomenten. Dit was een leuke opdracht die de kinderen vorige keer meekregen en waar ze aan 7 verschillende personen uit hun omgeving mochten vragen om te vertellen over het gelukkigste moment uit hun leven en dit op te schrijven in een parel. Wat telkens terugkwam waren de geboorte van kinderen, kleinkinderen enz.. Ze mochten zelf ook een parel invullen met hun gelukkigste moment. Daar kwamen wel wat leuke voorbeelden boven zoals een eerste beste vriend of vriendin, een feestje samen met de hele familie, samen met het gezin op vakantie gaan. Er was ook iemand die de catechese-samenkomsten heel fijn vindt, waar je met veel kinderen samen bent en nieuwe vrienden maakt. Daarna kwam het mooie verhaal van het huis met gouden ramen. Met een paar woorden vonden de kinderen de boodschap van het verhaal: dat het op een ander soms mooier en beter lijkt dan bij hen. Maar ze ondervinden ook snel dat je gelukkig en tevreden mag zijn met wat je zelf hebt. Dingen samen doen en genieten van kleine dingen brengen nog het meeste VREUGDE. De 4 belangrijkste pijlers van geluk in een mensenleven zijn de 4G’S: GELOOF, GEZONDHEID, GEZIN en GEZELSCHAP. Daarna volgde het verhaal van Maria die vertelde over de bruiloft in Kana. Het invulmoment van de kruiken ging vlot! Blauw stond voor minder meeleven en alles maar vanzelfsprekend te vinden, wanneer het leven verwatert. Rood stond voor goed, troostend en warm., wanneer het leven als een feest is. Ondertussen hadden we een aantal voorwerpen klaargezet op tafel, een fles wijn, bijbel, kaars, fotoalbum, adresboekje en een bloem. De kinderen mochten ieder om beurt 3 voorwerpen kiezen die ze zouden meenemen mochten ze een vluchteling, een arme bedelaar, een opa of oma in een bejaardentehuis of iemand op een onbewoond eiland zijn. We kregen mooie voorbeelden en het viel ons op dat veel kinderen de kaars namen voor de warmte en het licht in de eenzaamheid. Het fotoalbum werd ook veelvuldig gekozen: om de kinderen en kleinkinderen, broers of zussen dicht bij hen te hebben. We knutselden samen nog een mooie vlinder met in ons achterhoofd: als je blij en gelukkig bent voel je je zo licht en vrolijk als een vlinder. Tot slot gingen we samen naar de kerk om onze liedjes en teksten in te oefenen. De viering zondag verliep heel goed. De kinderen waren prachtig op tijd en er waren ook heel wat ouders aanwezig. De kinderen deden goed hun best. Het lezen verliep vlot en de 6 kruiken vormden een mooi geheel op het altaar. Het tweede symbool werd uitgedeeld: een notaboekje met potlood om alle goede, mooie, leuke en vreugdevolle momenten in op te schrijven. De kinderen kregen ook nog een mooie boodschap mee van Jean Paul: we hebben elkaar altijd nodig en vrienden zijn er voor elkaar zonder er iets in de plaats voor te krijgen. VRIENDSCHAP komt uit het HART. De viering werd afgesloten met het mooie liedje ONDERWEG. Het was een mooie viering en we gingen allen tevreden naar huis.