Hoe is godsdienst voor alle leerlingen relevant? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Tertio

Tertio

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Neem een abonnement Bezoek onze website

Hoe is godsdienst voor alle leerlingen relevant?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 14 januari 2019 - 15:17
Afdrukken
'Tertio' interviewt Hein Van Renterghem over het geactualiseerde leerplan godsdienst. Hij legt uit hoe het vak relevant kan zijn voor álle leerlingen.

hein-van-renterghem.jpg

Hein Van Renterghem, coördinerend inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst. © LinkedIn

Hein Van Renterghem is coördinerend inspecteur-adviseur rk-godsdienst. In 'Tertio' wijst hij erop dat de 3 grote basisdoelen ongewijzigd blijven:

  • erkenning en waardering van de pluraliteit
  • binnen die context het christelijke geloof kennen en plaatsen
  • om zo tot een bedachtzame en persoonlijke kijk op het leven te komen

Met het samenspel van die 3 basisdoelen pareert het leerplan bij voorbaat de kritiek dat rooms-katholieke godsdienst op school gericht zou zijn op zieltjes winnen.

Deze benadering zorgt ervoor dat het vak geen catechese wordt. Ook louter neutraal levensbeschouwelijk onderricht of een aanpak die zich alleen op individuele ervaringen richt, worden daardoor vermeden. De levensbeschouwelijke groei van de leerling staat centraal.

Hein Van Renterghem: We houden voor alles rekening met de dynamiek van het hele proces. Dat is volgens mij de grote sterkte van het leerplan: het gaat om een communicatief proces waarin de binnenkant van de leerling zich kan ontplooien.

Er werden 349 nieuwe ingrediënten vastgelegd, die samen een integrale voorstelling zijn van het christelijk geloof. Bij elk terrein hoort een Bijbelscitaat. Dat roept een soort verstaanshorizon voor de leerkracht op.

We voegen er bovendien een 'Gids voor de leerkracht' aan toe. De antropologische, pedagogisch-didactische en theologische achtergrond moet de leerkracht in staat stellen de leerlingen te doen groeien in levensbeschouwelijk vaardig worden. De geformuleerde verhoopte inzichten ondersteunen de leerkracht om het leerplan daadwerkelijk uit te voeren.

Lees het volledige artikel op de website van Tertio.

Gepubliceerd door

Tertio

Meer

Artikel
Godsdienstonderwijs

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook