Hein Van Renterghem is coördinerend inspecteur-adviseur rk-godsdienst. In 'Tertio' wijst hij erop dat de 3 grote basisdoelen ongewijzigd blijven:
erkenning en waardering van de pluraliteit
binnen die context het christelijke geloof kennen en plaatsen
om zo tot een bedachtzame en persoonlijke kijk op het leven te komen
Met het samenspel van die 3 basisdoelen pareert het leerplan bij voorbaat de kritiek dat rooms-katholieke godsdienst op school gericht zou zijn op zieltjes winnen.
Deze benadering zorgt ervoor dat het vak geen catechese wordt. Ook louter neutraal levensbeschouwelijk onderricht of een aanpak die zich alleen op individuele ervaringen richt, worden daardoor vermeden. De levensbeschouwelijke groei van de leerling staat centraal.
Hein Van Renterghem: We houden voor alles rekening met de dynamiek van het hele proces. Dat is volgens mij de grote sterkte van het leerplan: het gaat om een communicatief proces waarin de binnenkant van de leerling zich kan ontplooien.
Er werden 349 nieuwe ingrediënten vastgelegd, die samen een integrale voorstelling zijn van het christelijk geloof. Bij elk terrein hoort een Bijbelscitaat. Dat roept een soort verstaanshorizon voor de leerkracht op.
We voegen er bovendien een 'Gids voor de leerkracht' aan toe. De antropologische, pedagogisch-didactische en theologische achtergrond moet de leerkracht in staat stellen de leerlingen te doen groeien in levensbeschouwelijk vaardig worden. De geformuleerde verhoopte inzichten ondersteunen de leerkracht om het leerplan daadwerkelijk uit te voeren.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.