Hoger onderwijs in greep van marktdenken | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Tertio

Tertio

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Neem een abonnement Bezoek onze website

Hoger onderwijs in greep van marktdenken

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 2 september 2015 - 9:28
Afdrukken
Kritische stemmen wijzen al langer op de groeiende ‘vermarkting’ van het hoger onderwijs, de stijgende inschrijvingsgelden in tijden van crisis, het dalende onderwijsniveau, de bureaucratie en de perverse publicatiedruk. Die tendensen bedreigen steeds meer de kerntaken van onderwijs, onderzoek en maatschappelijke dienstverlening. Kan de academische wereld nog een reflexieve vrijplaats zijn of is het hoger onderwijs op drift?

“De persoonlijke en sociale ontwikkeling verdwijnt naar de marge. Wat telt, is het klaarstomen van jongeren voor de arbeidsmarkt door hun talenten om te zetten in vaardigheden en competenties. Met de beste bedoelingen reduceren we mensen tot economische wezens. De impliciete boodschap van ons onderwijs is toch dat de mens moet renderen en zijn talenten moet gebruiken”, stelt filosoof Raf Debaene van de Gentse Arteveldehogeschool.

“Leerling of student zijn betekent volgens het oude humanioramodel dat je je vertrouwen stelt in een persoon en instelling die jou iets kan bijbrengen. Vandaag geven studenten echter aan wat ze beogen en de docent moet daar de middelen voor aanreiken. Studeren is een productieproces geworden”, zegt filosoof Walter Van Herck van de UAntwerpen.

Schaalvergrotingen werken bovendien bureaucratisering in de hand. “Er is meer vertrouwen in systemen dan in mensen”, vindt Nicolas Standaert. Maar voor de sinoloog van de KU Leuven volstaat het niet te vechten tegen het systeem en je ongenoegen over de managementuniversiteit te uiten. “We moeten ons ook engageren om binnen de bestaande structuren kansen tot verbetering en bijsturing te benutten. Er moet creatief nagedacht worden over alternatieven. Wereldwijd gebeurt dat en ontstaan internationaal netwerken die concrete realisaties uitwisselen.”

Gepubliceerd door

Tertio

Meer

Artikel
Onderwijs

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook