Blijvend present
Benedictus koos voor een teruggetrokken bestaan in stilte en gebed, maar af en toe doorbrak hij toch het zelfgekozen zwijgen met een toespraak, een artikel of een interview, en hij bleef vroegere collega’s, tochtgenoten en zijn broer Georg ontvangen. Auteur Seewald publiceerde in 2016 zelfs nog een ultiem gespreksboek, Letzte Gespräche, en min of meer gelijktijdig verscheen van Elio Guerriero een lijvige biografie met aan het einde eveneens een interview met de emeritus paus over zijn abdicatie en de verhouding tot zijn opvolger. Die blijvende publieke uitingen wekten soms de indruk dat hij een “schaduwpaus” was. Uitgerekend zijn privésecretaris Georg Gänswein voedde zulke speculaties door bijvoorbeeld in 2016 te stellen dat er geen twee pausen zijn, maar “de facto één uitgebreid ambt – met een actieve en een contemplatieve deelnemer”. Daartegen ging Ratzinger zelf in door op te merken dat het voor de gelovigen wel duidelijk is “wie de ware paus is”. Hij was geen tweede paus.
Met zijn overlijden op 31 december 2022 komt een einde aan een tijdperk waarin Ratzinger zwaar heeft gewogen op de koers van de rooms-katholieke kerk sinds het Tweede Vaticaans Concilie: eerst als theoloog, daarna als aartsbisschop-kardinaal, vanaf 1981 als de onwrikbare rechterhand van paus Johannes Paulus II en tot slot als paus en emeritus. Ook de uitvaart van een emeritus paus door zijn opvolger wordt nu een novum in de kerkgeschiedenis.
Regensburg blijft z’n Ratzinger eren
De stad die naast Rome onlosmakelijk met Joseph Ratzinger verbonden zal blijven, is Regensburg. Velen denken dan wellicht aan zijn toespraak daar aan de universiteit die tot de nodige ophef leidde in de moslimwereld, maar de liefde tussen Ratzinger en die Duitse stad begon in 1969 en met het Instituut paus Benedictus XVI houdt Regensburg diens erfenis beslist levend.
U herinnert zich misschien de Regensburger Rede waarmee paus Benedictus XVI op 9 september 2006 een fameuze rel ontketende. Hij citeerde de Byzantijnse keizer Manuel II: “Toon mij wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht en je zult alleen slechte en onmenselijke dingen vinden, zoals zijn aanmaning om het geloof dat hij predikte, met het zwaard te verspreiden”. De quote paste in een uitgewerkte reflectie over geloof, rede en geweldloosheid. De paus zei niet dat hij het eens was met die middeleeuwse keizer, maar het hek was van de dam. Hier en daar vergrepen moslims zich aan christenen. In de Somalische hoofdstad Mogadishu werd de Italiaanse zuster Leonella Sgorbati vermoord. De paus drukte zijn spijt uit over het verkeerd begrepen citaat.
Het bezoek aan de Blauwe Moskee in Istanbul op 30 november van dat jaar bedaarde de gemoederen. Benedictus betrad op kousenvoeten de moskee en prevelde een gebed. Niemand had zoiets van hem verwacht. Met dat betekenisvolle gebaar kristalliseerde hij zijn respect voor de islam in een beeld: op hem hoefden diegenen die in de islam de grote vijand van het Westen en het christendom zien, niet te rekenen. Groeide de rede in Regensburg uit tot een felix culpa? Ze leidde alvast ook tot uitwisselingen op topniveau tussen het Vaticaan en de islamitische wereld.
Woonhuis
Maar er zijn veel meer banden op te sommen tussen Ratzinger en Regensburg dan die beruchte rede. Eigenlijk arriveerde zijn drie jaar oudere broer Georg het eerst in die stad. In 1964 werd hij er Domkapellmeister en dirigent van de Regensburger Domspatzen. Dertig jaar lang zou hij dat oudste knapenkoor ter wereld leiden en tot zijn dood in 2020 woonde Georg er. Waren hun wegen na hun priesterwijding op 29 juni 1951 uit elkaar gegaan, dan kwamen de broers in 1969 opnieuw bij elkaar. Joseph kon er aan de universiteit dogmatiek doceren. Hij betrok een nieuwbouw in de randgemeente Pentling, samen met zijn zus Maria die instond voor het huishouden. Op zondag, na de eucharistie in de kathedraal, sloot Georg zich steevast bij hen aan. Hij had er een eigen kamer en kon er overnachten. Omdat de drie dachten in Regensburg te kunnen samenblijven, lieten ze het graf van hun ouders naar het kerkhof daar overbrengen, waar ook Maria in 1990 haar laatste rustplaats vond. Maar zoals ondertussen geweten, de professor werd in 1977 aartsbisschop van München en Freising waardoor de wegen opnieuw uit elkaar gingen. Toch heeft de kardinaal altijd zijn huis in Pentling behouden en zelfs als prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer kwam hij er regelmatig op vakantie. Hij kon er zijn broer terugzien en rustig schrijven.
Verzameld werk
Sinds 2008 bevindt zich in het priesterseminarie van Regensburg het Instituut paus Benedictus XVI dat onder leiding van de bisschop – aanvankelijk Gerhard Ludwig Müller, nu Rudolf Voderholzer – het verzameld werk van de theoloog Ratzinger uitgeeft en de verdere bestudering ervan bevordert. In 2010 maakte Benedictus ook de sleutels van zijn huis over aan dat instituut met als wens dat het geen bedevaartsoord of museum zou worden maar een documentatie- en ontmoetingscentrum rond zijn leven en werk. Onder meer de Ratzinger Schulerkreis, een groep oud-leerlingen en academici, verzamelt er.
Geloof en rede
“Het is een van de lessen die paus Benedictus ons nalaat: dat we geloof en rede moeten samenhouden”, verduidelijkt Voderholzer. “Sommigen vinden dat je de theologie niet nodig hebt omdat het geloof anders te veel vertechniseerd of geïnstitutionaliseerd wordt, maar in het christendom is geloof meer dan emotie en devotie. Er wordt ook aanspraak gemaakt op de waarheid en dan kun je het denken niet buitenspel zetten.”
Bij het overlijden van de emeritus paus herinnert de huidige bisschop van Regensburg eraan dat Ratzinger de geschiedenis onder meer ingaat als een man van het Tweede Vaticaans Concilie. “Als theoloog heeft hij intensief mee de documenten van die kerkvergadering voorbereid en ze nadien helpen interpreteren en doorvoeren. Als hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer en als paus heeft hij zijn stempel gedrukt op de receptie van Vaticanum II. Het is mijn overtuiging dat we nog geen Derde Vaticaans Concilie behoeven, want we zijn nog niet klaar met het uitvoeren van het Tweede.”
Hechte familie
De innige band tussen Regensburg en Ratzinger grijpt de bisschop aan om erop te wijzen dat paus Benedictus niet te begrijpen was zonder zijn familiebanden. “Destijds vonden de broers en zus het belangrijk terug samen te zijn. In de archieven van het instituut wordt bijvoorbeeld ook de nalatenschap van zus Maria bewaard. Ze wilden hun gezin herenigen, over de dood heen. Daarom lieten ze het graf van hun ouders naar hier overbrengen. En ook Georg laat in Regenburg een grote erfenis na. Die hechte familiebanden laten een andere kant van Joseph Ratzinger zien en ze helpen volgens mij om hem beter te begrijpen. Ja, Benedictus legde de klemtoon op de rede, maar niet zonder de liefde want God is niet alleen de logos, Hij is ook de caritas.”
God is niet alleen de logos, Hij is ook de caritas.