Beluister wat je leerlingen bezielt of bezwaart. Verruim hun verstaanshorizon met het perspectief van de ander. Die dubbele aanbeveling formuleert Bill Banning (foto) tijdens het onderwijscongres Orthodoxie versus fundamentalisme in Utrecht. Binnen het dialogale model van gedeelde betekenisgeving dat de Nederlandse leerkracht godsdienst-levensbeschouwing voorstaat, telt elke stem.
“Leerlingen die zich onvoldoende gehoord en gekend voelen in hun diepste wezen, raken gefrustreerd of reageren opstandig. Logisch eigenlijk, want we schenden hun ‘hermeneutisch recht’”, opent Bill Banning. Als onderwijspedagoog en theoloog grossiert de Nederlander in intrigerende termen voor zijn ervaringen uit de lespraktijk. “Met die verwijzing naar de Griekse goddelijke boodschapper Hermes benoem ik specifiek het principe waarbij iedere leerling pas tot zijn bestemming komt zodra zijn stem aankomt. Vandaar bestaat de uitdaging voor onze beroepsgroep erin elk lid van een klas zodanig te beluisteren dat hij echt tot zijn recht komt. Wat zijn de angsten en verlangens? Welke bronnen van vreugde of hoop zijn merkbaar? Een onderzoek dat ons is opgedragen door Vaticanum II en meer bepaald de pastorale constitutie Gaudium et Spes.”
“Heel typisch voor mijn approach is de gedeelde betekenisgeving”, klinkt het met overtuiging. “Ondanks reële verschillen in kennisniveaus, stelt de leerkracht met een roeping zich op als subject tussen andere subjecten. We zijn misschien niet ‘gelijkvaardig’ in vergelijking met onze leerlingen maar wel gelijkwaardig; elke stem telt. Een les is voor mij pas geslaagd als ik eveneens iets heb opgestoken. Die basishouding van lerende verwondering wens ik absoluut te behouden. Daarnaast is het in mijn ogen essentieel de inspirerende, levende boodschap achter het vak godsdienst-levensbeschouwing concreet over te brengen. Aangezien het geloof bij uitstek een belevingswerkelijkheid vormt, acht ik het getuigeniskarakter van mijn lessen belangrijk. Over pakweg het sacrament van de ziekenzalving schiet een zakelijke uitleg hopeloos tekort. Veeleer getuig ik over mijn belevenissen aan het sterfbed of vertelt een leerling over gelijkaardige ervaringen. Muisstil wordt het dan. Bij dat soort ontroerende verhalen vatten leerlingen vanzelf de diepere betekenis.”
Het congres Orthodoxie versus fundamentalisme; wat is je heilig in het levensbeschouwelijk onderwijs? vindt op 17 en 18 januari plaats in Utrecht. Meer info: www.orthfund.nl
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.