Van de vier evangelies vind je bij Lucas de meeste verwijzingen naar vrouwen. Er is Caroline Vander Stichele in Tertio 966 van 16/8/’18 veel aan gelegen het perspectief op vrouwen en Bijbel te verbreden.
“Als lezer ben je nooit zonder vooroordelen”, merkt Caroline Vander Stichele op. “Bewust of onbewust geeft de interpretatiegeschiedenis van een Bijbeltekst allerlei vooronderstellingen mee. Je kan daarom niet zomaar de sprong maken van de vrouwen in het evangelie van Lucas naar de situatie van vrouwen vandaag. Je moet altijd ook de interpretatiegeschiedenis, die die vooronderstellingen voortbracht, in rekening brengen.” Die receptiegeschiedenis volgt niet één rechte lijn, maar is een complex gebeuren, benadrukt Vander Stichele. Als we willen achterhalen hoe vrouwen zich in de loop der eeuwen tot de Bijbel verhielden en waar onze huidige ideeën over de rol van vrouwen vandaan komen, kunnen we niet om die veelheid en complexiteit heen. “De eerste feministische golf bekritiseerde de manier waarop verwijzingen naar Bijbelse vrouwen dienden om vrouwen op hun plaats te houden, maar in vroegere tijden waren er vrouwen die uit de identificatie met Bijbelse vrouwen net iets positiefs haalden.”
“Ik wil ook af van het idee dat creatieve herinterpretaties – in literatuur, theater, film – sowieso een verraad zouden zijn aan de tekst of een pervertering van het oorspronkelijke verhaal. Met zo’n eenzijdige visie verlies je uit het oog hoe adaptaties deel zijn van een levende traditie. Het is juist fascinerend te zien wat ermee gebeurt en wat die herinterpretaties vertellen over de tijd waarin ze ontstaan”, voegt ze eraan toe.
Lees hier het integrale artikel: http://bit.ly/2OAvavI
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be