Op de redactie van het Nederlands Dagblad flakkert een kaarsvlam. Hoofdredacteur Sjirk Kuijper (1966) steekt die elke ochtend trouw aan: “Om mijzelf eraan te herinneren dat de inspiratie uit een hogere bron afkomstig is”. Op 28 september 2019 viert de christelijke krant haar 75-jarig bestaan. Reden voor Tertio om een kijkje te gaan nemen.
Hoe zou u het Nederlands Dagblad in een paar zinnen typeren?
“Ik twijfel tussen een onbeschaamd of een schaamteloos christelijke krant. Het Nederlands Dagblad geneert zich niet voor het christelijk geloof, maar is juist van daaruit geïnteresseerd in alles wat zich voordoet. Onze levensovertuiging bepaalt hoe wij in de werkelijkheid staan. Het christelijk geloof zet mij aan tot verbinding met anderen en tot een wereldwijde blik. We besteden veel aandacht aan buitenlands nieuws, terwijl de gemiddelde lezer liever lokaal nieuws leest. Ik wil mijn lezers als het ware dwingen om verder te kijken dan wat zich binnen hun directe leefwereld afspeelt. Vroeger had de krant een heel gereformeerd profiel. Nu zijn we geïnteresseerd in de wereldwijde kerk, dus ook in de rooms-katholieke. Al een aantal jaren hebben wij onze eigen Vaticaanwatcher, de katholieke theoloog Hendro Munsterman. Dat vind ik heel waardevol.”
In mei 2015 meldde de NOS-nieuwssite: “De hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad wil advertenties van FIFA-sponsors gaan weren ‘tot ze zijn bekeerd’.” Wat was er aan de hand?
(Lacht) “Ik had een commentaar op Twitter gezet: ‘Er is maar één stem waar de FIFA naar luistert en dat is de stem van de sponsor’. Dat werd toen opgevat als dat het Nederlands Dagblad geen FIFA-sponsors meer in de krant zou willen. Ik bedoelde het natuurlijk humoristisch, maar had wel in een commentaar uitgelegd dat de FIFA volledig wordt beheerst door de macht van het geld. Niet door democratie. Daar kun je als krant alleen maar invloed op uitoefenen door ze als adverteerder te weigeren. Ik gebruikte het woord ‘bekering’ om aan te geven dat ze hun leven moeten beteren. Die tweet werd zelfs internationaal opgepikt.”
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be