De hele Bijbel lezen en dat in gemeenschap doen. Het zijn twee raadgevingen van hoogleraar en Bijbelwetenschapper Pierre Van Hecke (KU Leuven). Op die wijze is het gemakkelijker de context van de Bijbelse geweldteksten niet uit het oog te verliezen.
Van Hecke schrijft deze week in Tertio een essay over de kwestie. Daarmee reageert hij op dat van Hans Achterhuis: “Houwt in op hun nekken” (Tertio nr. 832 van 20/1). Daarin betoogt die dat monotheïsme aanvankelijk met geweld werd opgelegd. Klopt niet, stelt Van Hecke: “Uit alle gegevens, zowel in de Bijbel als in de archeologie, blijkt dat het monotheïsme zich historisch gezien geleidelijk aan heeft ontwikkeld, en dus niet is opgelegd.”
“De geweldteksten die in de Bijbel te vinden zijn, richten zich zonder uitzondering tegen de eigen volksgenoten die het verbond ontrouw zijn”, benadrukt de Leuvense academicus. Voor hem klopt het niet dat Bijbelteksten oproepen andersdenkenden tot het enige ware geloof te bekeren en al zeker niet met geweld. Wat niet wegneemt dat het gebeurde, voegt hij eraan toe.
Van Hecke vindt het belangrijk de Bijbelse geweldteksten te blijven lezen en de duistere bladzijden van de christelijke geschiedenis te blijven herinneren. “Niet als voorbeeld om na te volgen, maar als blijvende waarschuwing dat geweld, ondanks onze beste bedoelingen, steeds de kop kan opsteken.” De wetenschapper vraagt zich af hoe gelovigen met hun gewelddadige erfenis (in tekst en geschiedenis) kunnen omgaan, zodat ook in de toekomst geweld kan worden vermeden? Hij komt tot de conclusie: “Wellicht ligt daar de ultieme verantwoordelijkheid die je als gelovige op kan nemen: je in gebed en in omgang met Gods Woord openstellen voor Gods genade in de hoop niet de wegen van het geweld te gaan.”
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.