Filosofe Marlies De Munck schreef pas met socioloog Pascal Gielen het boekje Nabijheid. Ze reflecteren over fysieke aanwezigheid en verbondenheid in onderwijs en kunst en brengen in herinnering wat daar zo belangrijk aan is voor na de coronapandemie. In Tertio 1.083 van 12/11/’20 gaat De Munck in een interview verder op de fundamentele vraag: “Wat betekent het als menselijke wezens in interactie te zijn?”
“Wat aanspreekt in een les heeft te maken met de persoon die lesgeeft”, stelt Marlies de Munck. Dat kan een digitale les moeilijk evenaren volgens haar. Wat is volgens haar dan de meerwaarde van een echte docent voor je hebben als student? “Ik ben een levende mens. Je voelt empathie, soms antipathie, maar je moet je tot de persoon die lesgeeft verhouden. Filosoof Emmanuel Levinas zou het een appel noemen van het gelaat van de ander. Je kan niet negeren dat daar iemand staat, dat heeft zelfs een ethische dimensie. Aandacht schenken aan de lesinhoud, hangt samen met aandacht hebben voor een persoon. In onderwijskundige kringen wordt er gesproken over ‘de leerinhoud’ alsof dat een soort verkoopbaar pakketje is. Je kan die pakketjes volgens verschillende recepten verwerken, alsof het niet gaat om je eigen, persoonlijke kennis. Het gaat om meer dan leerinhouden doorgeven, het heeft te maken met vertrouwen.”
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be