“Ethisch ondernemen is voor sommige bedrijven weinig meer dan een modewoord, maar wie er daadwerkelijk mee aan de slag gaat, plukt de vruchten. Alle stakeholders, van consument tot aandeelhouder, vragen van ondernemingen dat ze hun winst op een ethisch verantwoorde wijze maken.” Dat verzekert docente bedrijfsethiek Anne Marie Van Onsem (Arteveldehogeschool Gent) deze week in het Tertio-dossier over duurzaam ondernemen. Ze stelt dat wie de ethische dimensie van het zakendoen veronachtzaamt, vroeg of laat het deksel op de neus krijgt en ze verwijst naar het recente schandaal van de sjoemelsoftware bij Volkswagen.
In het dossier komen voorts aan bod: juriste Sabine Denis, die aan de Franstalige Leuvense universiteit UCL het vak “sociale verantwoordelijkheid van bedrijven” doceert, econoom en duurzaamheidsexpert Eric Dierickx en de Amerikaanse milieuactiviste Catherine Leining.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.