De University Church of Saint Mary the Virgin in Oxford, de Blavatnik School of Government en de universiteit van Oxford organiseerden op 4 april een lezing die gehouden werd door Cyril Hovorun. De Oekraïense theoloog en priester boog zich over de historische ontwikkelingen in de orthodoxe politieke theologie. Hij ging op zoek naar verklaringen voor de houding van de Russisch-orthodoxe kerk tegenover de oorlog in Oekraïne.
Cyril Hovorun is gespecialiseerd in controverses in het 7de-eeuwse christendom en de reacties daarop in het Byzantijnse rijk. Dat is niet alleen een historische kwestie, zo blijkt uit de rest van zijn betoog, maar is zeer relevant om de orthodoxe politieke theologie van vandaag te verstaan. Die verwijst immers vaak naar dat rijk als de glorieperiode van het orthodoxe christendom. Volgens Hovorun zijn die verwijzingen nostalgisch en misplaatst. Het verleden wordt verbloemd om Russisch “beschavingsnationalisme” in het heden te legitimeren. “Om de orthodoxe kerk te redden, moet ze niet naar het verleden, maar naar de toekomst kijken”, bemerkt de priester. Vandaag heeft hij zijn academische interesse geheroriënteerd naar de analyse van de orthodoxe politieke theologie.
Theologische verarming
De westerse theologie na de tweede wereldoorlog werd sterk getekend door de oorlogstragedies. Maar ook orthodoxe volkeren hebben enorm geleden onder de gruwelijkheden van voor en tijdens de oorlog, merkt de theoloog op. “In contrast met de westerse politieke theologie die van koers wijzigde na Auschwitz, faalden de orthodoxe theologen om hun eigen politieke theologie te ontwikkelen na de Armeense, Assyrische en Pontische genocides, na de goelag en na de Oekraïense hongersnood Holodomor”, oordeelt hij.
Lees hier het integrale artikel: https://shrtm.nu/Aezp