“We dreigen een generatie te verliezen.” Dat zei Hilde Crevits (CD&V) begin deze maand in De Morgen. Ze bekende dat haar ogen zijn opengegaan sinds ze als onderwijsminister kennismaakte met de (kans)armoede op school. Tertio (nr. 905 van 14/6/’17) ging aankloppen bij Ides Nicaise, specialist ter zake. “Onderwijs biedt krachtige hefbomen, maar de hervorming van het systeem gaat niet ver genoeg. Daardoor houdt het uitsluiting en segregatie in stand”, stelt hij.
“De maatschappelijke ongelijkheid is compleet aan het ontsporen. De link tussen de verrijking van de rijksten en de verarming van de armen staat het laatste decennium onomstotelijk vast. De toenemende concentratie van vermogen bij een club van superrijken leidt tot machtsmisbruik en manipulatie van de democratie. Van die gevaarlijke mechanismen zien we slechts het topje van de ijsberg, bijvoorbeeld als blijkt dat grote bedrijven gelobbyd hebben om bepaalde wetten te beïnvloeden. Daar zijn krachten aan het werk die je niet meer in de hand hebt. Mijn economisch onderzoek over armoede bracht me bij onderwijs als de meest efficiënte hefboom om mensen uit de kansarmoede te halen.”
“Het onderwijs behoudt als beleidsdomein nog voldoende vrijheidsgraden en zit dicht bij de burger: er zijn tienduizenden mensen in tewerkgesteld, alle ouders zijn rechtstreeks betrokken partij, het is nationaal en regionaal geregeld. Onderwijs is beleid op mensenmaat en tegelijk biedt het nog relatief krachtige hefbomen voor herverdeling.”
“Ons onderwijs is excellent en daar mogen we zonder meer trots op zijn. Maar ons systeem is ook berucht om zijn ongelijkheid. Tot ergernis van sommigen blijven wij vanuit het HIVA op dat laatste hameren. Schoolloopbanen hangen helaas nog altijd meer af van je sociale herkomst dan van je talenten. Daardoor raakt te veel talent ondergesneeuwd. Dat is een sterk argument om te blijven investeren in gelijke kansen. Rechtvaardigheid en excellentie kunnen hand in hand gaan.”
“Een school doet natuurlijk veel meer dan leerstof aanbieden. Het gaat ook over leren samenleven, leren omgaan met verschil, burgerschap, vertrouwen. Je investeert rechtstreeks in mensen en hebt ook de kans te bouwen aan niet-economische aspecten van de samenleving. Dat is het mooie aan onderwijs.”
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be