Op sociale media draait alles om zogenaamde likes. Wie een bericht post, wil dat zoveel mogelijk virtuele vrienden dat “leuk” vinden. Die verleuking nestelde zich de afgelopen jaren bijna geruisloos in alle aspecten van het leven. Wat niet leuk is, is niet goed. Tertio gaat in zijn nummer van 28/4/’18 bij drie filosofen op zoek naar de consequenties daarvan voor het menselijke bestaan.Er is niet alleen verleuking, maar ook verdieping en verharding, stelt cultuurfilosoof Lieven De Cauter (KU Leuven) vast. En die hebben meer met elkaar te maken dan we aanvankelijk denken. “Op de duur hebben we alleen nog aandacht voor de buitenkant en niet voor de binnenkant”, merkt De Cauter op.
“Als we te zeer benadrukken dat het individu louter een comsumptiewezen wordt, kan dat een morele veroordeling van ‘het gewone volk’ inhouden.” Raf Debaene, docent filosofie bij de professionele bacheloropleiding Sociaal Werk aan de Gentse Arteveldehogeschool, waarschuwt voor overdreven moralisme. En hij vindt dat we de huidige tendens tot verleuking niet moeten overdrijven.
Als mensen zich schamen dat ze niet alles uit het leven halen, leidt dat tot moeilijkheden. Dat zegt filosofe Elize de Mul (Universiteit Leiden). “Jongeren voelen zich opgejaagd door de leukheid. Wat niet leuk is, is taboe. Dat laat je dan ook beter niet zien. Je draagt immers verantwoordelijkheid voor het eigen geluk. We houden liever de schijn van controle op dan dat we het beest in de bek kijken.”
Lees het volledige dossier deze week in Tertio.
Proefnummer of abonnement: www.tertio.be