“Geef de mensen in het werkveld de tijd, de ruimte en de middelen om met inclusief onderwijs aan de slag te gaan.” Dat vindt Geert Van Hove, docent aan de vakgroep Orthopedagogiek van de UGent. “Het is voor alles een genuanceerd verhaal. ‘Voor’ of ‘tegen’: ik word daar moe van.”
Een jaar na invoering van het M-decreet schetsen betrokkenen uit lager, secundair en hoger onderwijs een beeld van wat “leerzorg op maat” betekent. Uit het Tertio-dossier van deze week blijkt dat alles afhangt van bevlogen mensen, voldoende middelen en de juiste ondersteuning.
Dat beaamt ook inclusiespecialist Geert Van Hove: “We moeten het M-decreet tijd geven. Dat wil niet zeggen dat we achteruit moeten leunen met de armen gekruist. Maar er wordt nogal wat gespind in de pers. Scholen die aan co-teaching doen, wie kan daar nu tegen zijn? Geef leerkrachten de ruimte om te experimenteren.”
Dat inclusief onderwijs het niveau doet dalen en dat leerlingen met een beperking zich beter voelen onder “lotgenoten”, wordt door onderzoek tegengesproken. “Het gaat over meer dan het louter cognitieve”, stipt Van Hove aan. “Een school moet ervoor zorgen dat er echte sociale contacten zijn. De zogenaamde contacthypothese – ‘zet ze samen en het lukt wel’ – werkt niet. Alleen met gemeenschappelijke activiteiten kan je vriendschappen en een sociaal netwerkje opbouwen.”
Lees het volledige dossier deze week in Tertio.
Lees het interview met Geert Van Hove via deze link:
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.