Ze zijn van alle tijden: gebouwen die een religieuze of spirituele zoektocht ademen. Van de 3de eeuw over het modernisme tot vandaag exploreert Tertio nr. 974 van 10/10/’18 hoe architectuur onderhandelt met de religieuze traditie. Thomas Coomans (KU Leuven) neemt ons mee naar het kloosterpand, Rajesh Heynickx (KU Leuven) toont de religieuze onderlaag in modernistische architectuur en Saar Meganck en David Dhooghe spreken over traagheid als ornament van de architectuur.
Thomas Coomans (KU Leuven) heeft het over kloosters en abdijen. Zijn punt is dat niet de architecturale schoonheid van de gebouwen die plaatsen sacraal maakt, maar de interactie met het leven dat er geleefd werd en wordt in toewijding aan God. In zijn boek “Life Inside the Cloister” reikt hij sleutels aan om die samenhang te zien en te begrijpen. Het kloosterpand blijkt de loper te zijn.
Blijkens onderzoek door Rajesh Heynickx (KU Leuven) blijken modernisme en katholicisme minder ver van elkaar te staan dan doorgaans wordt gedacht. Heynickx kwam op het spoor van een onmiskenbaar verband tussen modernistische architectuur en het denken van Thomas van Aquino (1225-1274). Of hoe de toekomst nooit zonder het verleden kan.
Architectenkoppel David Dhooge en Saar Meganck kwam vorig jaar in de pers met hun ontwerp van de ambachtelijke Camp’s mosterd- en picklesfabriek in Oudenaarde, opgevat als een “hedendaagse abdij”. Een van hun projecten is nu de reconversie van de kerk van Lampernisse. Ook daar zoeken ze weer naar architectuur waarin licht, bezieling en verstilling cruciaal zijn, zoals in de architectuur van de shakers en van de Amerikaanse architect Louis Kahn (1901-1974).
Vraag een proefexemplaar of abonneer via www.tertio.be