De clichés over mensen in armoede tieren nog altijd welig: het zijn profiteurs, ze hebben het zelf gezocht, ze zijn te lui, ze leven ongezond, ze bezitten wel dure spullen, dat ze eens werk zoeken. Algemeen coördinator Frederic Vanhauwaert licht in Tertio van woensdag 23 augustus 2017 toe hoe het Netwerk tegen Armoede inzet op het ontkrachten van die vooroordelen, armen “mediawijsheid” bijbrengt en de media aanport tot een waarheidsgetrouwe beeldvorming.
De algemeen coördinator van het Netwerk tegen Armoede beklemtoont dat je de samenhang van oorzaken en problemen moet beseffen wanneer je vooroordelen rond armoede wilt ontkrachten. “We ontwikkelen nu een reeks bierviltjes waarop clichés prijken. Op de achterzijde krijg je uitleg waarom de uitspraak niet klopt. Eerder lanceerden we de blog ‘Inzicht in armoede’ waar langere getuigenissen eveneens vooroordelen ontkrachten. Zulke laagdrempelige initiatieven blijven nodig. De jongste jaren maakten we werk van mediatrainingen en sensibiliseerden we journalisten. Daardoor is de beeldvorming van mensen in armoede in de media veel verbeterd en laten ze de armen zelf aan het woord”, zegt Frederic Vanhauwaert.
“Helaas stel ik in de politiek het omgekeerde vast. Daar duiken de clichés over mensen in armoede weer op en de media geven uiteraard een forum aan politici. Het is pijnlijk dat zij die de toon zouden moeten zetten, zich verlagen tot platte vooroordelen. Dat doet onze jarenlange inspanningen rond beeldvorming teniet.”
Lees het hele interview en de tips over een genuanceerde beeldvorming over mensen in armoede via deze link: http://bit.ly/2wtBTCD
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be