De paaswake staat centraal in het standpunt en het paasessay van Tertio nr. 1.103 van 31 maart 2021, de editie die verschijnt aan de vooravond van het heilig triduüm van Witte Donderdag tot Pasen. Die wake wordt gevierd in de overgang van Stille Zaterdag naar Pasen: op sommige plaatsen in de vroege paasmorgen bij het opkomen van de zon, bij ons aan de vooravond wanneer de duisternis is ingezet. In beide gevallen draagt de natuursymboliek van nacht en dag, van donker en licht bij aan het verbeelden van Christus’ doortocht van dood naar leven.
Ook de lente speelt een rol: we vieren Pasen op het moment dat de natuur herleeft. Die kosmische elementen helpen het mysterie van de verrijzenis enigszins te bevatten, al zal de opstanding uit de dood altijd ons verstand te boven gaan. Die symboliek hangt ook samen met zien (in het licht) en niet-zien (in het donker), legt exegeet Pierre Van Hecke uit. Hij herkent dat tweespel eveneens in de vele Schriftlezingen van de paaswake. Idealiter is de paaswake een viering met alles erop en eraan: naast de lichtritus aan het begin komt na de meditatieve woorddienst de wijding van het water. Liefst volgt daarna een doopsel en sowieso hernieuwen alle aanwezigen hun doopbeloften. En uiteraard is het een feestelijke eucharistie. Al die liturgische bouwstenen helpen de betekenis van Pasen te ontdekken, waarbij chaos kosmos wordt, waarbij de duisternis wordt verdreven en we baden in het licht, waarbij het boze wordt weerstaan en we het goede omarmen, waarbij we voorbij alle wanhoop toch vertrouwen op het volle leven. De redactie van Tertio wenst u – ondanks de beperkingen door de coronamaatregelen – een inspirerende Goede Week toe en alvast een zalige Pasen!
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be