Het Leuvense Museum Parkabdij herleeft als PARCUM. In een ruimere en gerenoveerde setting positioneert dit “dialoogmuseum” zich voortaan als trefpunt voor religie, kunst en cultuur. “Onze expo’s met kwetsbare of verborgen erfgoedschatten bieden stof tot nadenken en discussie, over de levensbeschouwelijke grenzen heen”, vertelt curator Liesbet Kusters in Tertio nr. 906 van 21 juni.
Wanneer PARCUM op 25 oktober de deuren opent, ziet het team een grootschalig transformatieproces bekroond. “Na ingrijpende renovatiewerken aan het eeuwenoude complex is ons museum uitgebreid met de onlangs afgewerkte westelijke vleugel”, licht Liesbet Kusters (zie foto) toe. “In vergelijking met het oude Museum Parkabdij is de tentoonstellingsoppervlakte liefst verdrievoudigd. Onze collectie groeit even fors. Bovenop alle bestaande kunstvoorwerpen waarover de Abdij van Park beschikt, ontsluiten we voortaan eveneens cultuurobjecten uit het omvangrijke depot van het CRKC. Daarnaast geven tal van Vlaamse kerkfabrieken, kloosters en abdijen hun topstukken – vaak voor het eerst – in bruikleen.”
“Als dialoogmuseum toegespitst op religie, kunst en cultuur is PARCUM een unicum in Vlaanderen”, vervolgt de curator. “Concreet zoeken we naar de blijvende betekenis van religieus erfgoed binnen onze multireligieuze, superdiverse samenleving. In onze visie is een dialoog daartoe de ideale weg, op meerdere niveaus. Bij ons komen bijvoorbeeld oude artefacten en hedendaagse kwesties samen. Ook tussen verschillende denominaties of levensbeschouwingen ontstaan interactie en debat. Zodoende groeit deze plek voor creatieve reflectie, verwondering en verdieping uit tot een open ontmoetingsplaats waar bezoekers samen hun identiteit verkennen.”
“Onze openingstentoonstelling Van de wereld. Beelden van beslotenheid en bevrijding belicht meer specifiek het fenomeen ‘isolement’ binnen de christelijke traditie. Zowel onder mijn studenten als bij het ruimere publiek merk ik dat velen gefascineerd zijn door religieus leven in afzondering. Die groeiende interesse in alles wat naar introspectie of onthaasting neigt, contrasteert evenwel met de beperkte kennis daarover”, stelt de docente kunstwetenschappen. “Al die onbevangen geïnteresseerden krijgen in PARCUM de kans hun kennis bij te schaven over vroegchristelijke heremieten, het middeleeuwse kloosterwezen en hedendaags kluizenaarschap. Vervolgens onderzoeken zij wat precies het geheim uitmaakt van een monastiek bestaan. Welke bijzondere rol vervullen beelden in kloosters? En helpt de typische architectuur kloosterlingen zich aan God toe te wijden? Tijdens die ontdekkingstocht valt op hoe beslotenheid steevast leidt naar spirituele openheid en zelfs bevrijding.”
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be