“Maatschappelijk discours klinkt zelden als uitnodiging tot dialoog.”
Mvslim.com begon officieel op 15 april 2015. Na ruim anderhalf jaar klokt de Engelstalige website af op tien miljoen bezoekers per maand. “Op Facebook halen we zelfs de tien miljoen per week”, zeggen de twee oprichters. Tertio zocht ze op in hun kantoor in de Antwerpse binnenstad.
“De benadering van mensen op basis van hun moslimidentiteit is problematisch. Een persoon kan verschillende identiteiten hebben. Als je – zoals in het geval van moslims – op basis van één identiteit iemand labelt en er vooroordelen aan koppelt, kan dat ernstige gevolgen hebben”, waarschuwt Taha Riani. “Ik hoop dat de samenleving dat beseft en weerstand biedt aan die benadering. In onze omgeving merken we in elk geval dat dat mensen frustreert.”
“Het lijkt wel alsof we allemaal op onze eilandjes blijven zitten in plaats van dat we elkaar echt willen leren kennen”, stelt Hanan Challouki vast. “We blijven dezelfde fouten maken omdat we dezelfde strategie blijven hanteren. De vraag naar het verdoofd slachten is daar een mooi voorbeeld van. Wanneer je vraagt naar een precieze wetenschappelijke definitie, kan niemand dat echt sluitend uitleggen. Het stoort dat de samenleving problemen creëert die er niet zijn en er altijd op terugkomt.”
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.