Moeten de godsdienstlessen weer religieuzer worden? Keren we terug naar de tijd van de catechismus? Komt er een “contrareformatie 2.0.” door het invoeren van een “religieuze canon” over verplicht te doceren “droge kennis”?
Die vragen doken in de media op aan het begin van het schooljaar, toen de Belgische bisschoppen een werkgroep in het leven riepen voor een actualisatie van het leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs in Vlaanderen. In het begeleidende schrijven merkte Antwerps bisschop Johan Bonny, referent voor onderwijs en voorzitter van de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst, op dat de visietekst van 1996 en de leerplannen van 1999 niet ter discussie stonden, maar dat het na twintig jaar misschien tijd was voor bijsturingen en verbeteringen. Nu de mediastorm hierover gaan liggen is, brengt Tertio theoloog Lieven Boeve, inspecteur-adviseur Hein Van Renterghem, lerarenopleider Griet Liebens en leerkracht Kristien Matthys samen voor een gesprek over het huidige godsdienstonderwijs en leerplan.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.