Onlangs beleefde Tourist LeMC zijn “muzikale hoogmis” in het Antwerpse Sportpaleis. In zijn albums springt de – soms expliciete – roep naar verbondenheid in het oog. Johannes Faes legt in Tertio nr. 1.038 van 2 januari 2020 uit hoe hij als artiest de uitgesproken nuchterheid van de hulpverlener combineert met de lyrische liefde voor ’t Stad.
“Iedereen hangt wel op de een of andere manier emotioneel af van de plek waar hij is opgegroeid. Mijn bakermat is Antwerpen. Bij Antwerpenaren is die band misschien nog meer over the top dan bij anderen. Liefde voor de stad is ook zelfliefde”, vertelt Tourist LeMC. “Het gaat mij vooral om de mensen die in die stad wonen. Ik ben opgegroeid in een zeer multiculturele wijk. Zoals tegenwoordig alle jeugd in Antwerpen, ben ik een kind van de diverse stad, toerist in eigen stad – vandaar ook mijn artiestennaam.”
Verderop merkt hij in het interview op: “De kathedraal vormt het centrum van de stad. Langs welke kant je Antwerpen ook binnenrijdt, in de verte zie je die toren staan. Voor mij is dat verbonden met een gevoel van thuiskomen. IAM, mijn favoriete Franse hiphopgroep uit Marseille, zingt er ook over in hun lied Notre Dame veille. Precies dat gevoel – dat Onze-Lieve-Vrouw waakt – heb ik ook voor de kathedraal van Antwerpen. Zij kijkt over de stad en waakt over ons. Van dat mystieke element hou ik wel”.
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be