“In vergelijking met Seoul maakt Europa vermoeide indruk.”
De kerkelijke organisatie Missio gooit dit jaar het roer om. De campagne die in oktober – traditioneel de missiemaand – begint, focust niet, zoals in het verleden, op een hulpbehoevend land maar wel op het ontwikkelde Zuid-Korea.
De organisatie is ervan overtuigd dat de kerk in dat Aziatische land een spiegel kan voorhouden aan de kerk in België. Midden een hoogtechnologische en economisch welvarende maatschappij slaat de boodschap van het christendom er aan. Toenemende materiële rijkdom leidt blijkbaar niet automatisch tot minder geloof en meer secularisatie. De kerkgemeenschappen floreren in Zuid-Korea en ze durven naar buiten te komen met hun boodschap. Bovendien deelt de Koreaanse kerk haar overvloed aan personeel en middelen met de wereldkerk. Korea zendt zijn missionarissen uit. Wat kan de Belgische kerk leren van die dynamische kerk in Zuid-Korea?
Tertio trok op uitnodiging van Missio naar de hoofdstad Seoul en zocht het uit. En geen betere gids daarbij dan de Gentse bisschop Luc Van Looy die er jarenlang missionaris was en de taal perfect beheerst. Een uitgebreide reportage leest u in de editie van 20 september 2017.
Het bijbehorende standpunt kunt u hier alvast integraal lezen: http://bit.ly/2xb82ik
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be