Mystieke ervaringen van toen en nu | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Tertio

Tertio

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Neem een abonnement Bezoek onze website
In de icoon Transfiguratie heeft Jezus geen nimbus of aureool van goud maar wordt Zijn hele gedaante omgeven door een stralenkrans van goud. © rr

Mystieke ervaringen van toen en nu

icon-icon-blog
Gepubliceerd op dinsdag 11 oktober 2022 - 7:51
Afdrukken

Alhoewel de samenleving steeds verder seculariseert, hebben mensen nog altijd religieuze ervaringen. Het summum daarvan is een eenheidservaring met God. De 14de-eeuwse Brabantse grootmeester in de mystiek, Jan van Ruusbroec, heeft in verschillende werken de lange weg daar naartoe treffend beschreven. Maar ook in de 21ste eeuw komen zulke ervaringen voor.

De in het Nederlandse Dongen geboren kapucijn Klaas Blijlevens (1938) gaat in zijn boek Ruusbroec in gesprek met drie vrienden dieper in op de geleidelijke groei naar een eenheidservaring met God. “De top van het mystieke beleven is niet alleen dat ik de eenheidservaring met God beleef, maar dat in de beleving van de godsrelatie het schepsel-zijn en het God-zijn vervagen als twee aparte eenheden omdat de volledige eenheid wordt beleefd”, zegt Blijlevens in Tertio nr. 1.183 van 12 oktober.

Genade

Hij benadrukt evenwel dat de eenheidservaring niet “veroverd” kan worden. Het gaat om een gave Gods. “Ik kan mezelf niet tot mysticus maken”, stelt de kapucijn. “Het gaat om de genade, dat wil zeggen de bevalligheid, de welwillendheid van God.” Een middel om tot een Godsontmoeting te komen is volgens Blijlevens het gebed. Hij gebruikt daarvoor de metafoor van een raket die naar de maan wordt afgeschoten. “Het woordgebed is de stuwmotor die me stuwt in de richting van God, die niet in woorden te vatten is. Ruusbroec heeft me duidelijk gemaakt dat gebed weliswaar begint met het woordgebed, maar evolueert naar mystiek, wanneer dat woordgebed woordeloos wordt.”

Iconen

De Nederlandse kunstenares en predikant Anne-Marie van der Wilt (1965) had als meisje van twaalf al verscheidene mystieke ervaringen. Ze maakt sinds een tiental jaar eigentijdse iconen die iets weerspiegelen van het licht dat ze waarnam tijdens een recentere Christuservaring. “De gestalte was doorstraald met warm, helder licht en was het Licht zelf”, schrijft ze in Verwonderd door Licht. “Een icoon maken in de traditie is niet iets dat je zomaar doet. Er gaat gebed aan vooraf en meditatie. Christelijke meditatie heeft mijn leven echt veranderd”, vertelt ze. “Een mystieke ervaring meemaken, ervaar ik als een wonder. Het is een wonder dat je een glimp mag opvangen van een andere werkelijkheid, van een niet-zintuigelijke, niet te verklaren werkelijkheid.”

Gepubliceerd door

Tertio

Meer

Blog

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook