Het is niet eenvoudig om greep te krijgen op de steeds veranderende historische identiteiten van het katholiek onderwijs in ons land. Een lijvig boek slaagt erin om een levendig beeld op te hangen van praktijken en culturen binnen dat katholieke scholennet. Tertio sprak met de Nederlandstalige coördinator van die uitzonderlijke publicatie: historicus Jan De Maeyer.
De jongste decennia is er aan de universiteiten veel werk verzet rond de geschiedenis van het onderwijs en de pedagogiek. Wat ontbrak is een geschiedenis over de identiteit(en) van het katholiek onderwijs tijdens de afgelopen tweehonderd jaar. Katholiek Onderwijs in België. Identiteiten in evolutie 19de-21ste eeuw vult die leemte. Jan De Maeyer, directeur van het Leuvense KADOC, geeft tekst en uitleg bij het indrukwekkende en rijk geïllustreerde boek waaraan 27 academici meewerkten. Zelf coördineerde hij met Paul Wynants (UNamur) dat multidisciplinaire, tweetalige team. Hun publicatie inclusief een uitgebreide bibliografie, statistieken en personenindex verscheen onlangs tegelijk in het Nederlands en het Frans. De uitgave is de vrucht van een uitzonderlijke samenwerking tussen Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Secrétariat général de l’enseignement catholique en communautés française et germanophone (SeGEC).
Jan De Maeyer: “Bedoeling is inzichten aan te reiken over de geschiedenis van het katholiek onderwijs in de voorbije twee eeuwen. Het boek is een kritische wetenschappelijke zoektocht naar de historische identiteiten van het katholiek onderwijsnet in ons land, zijn persoonlijkheid, zijn kenmerken. In dit boek komen diverse thema’s aan bod zoals het juridische en institutionele kader, het politieke project van een onderwijssysteem voor allen, de ideologische breuklijnen en twee wereldoorlogen, de inbreng van de verschillende stakeholders, de leerkrachten, de inspraak van ouders enz.”
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.