De Nederlandse kunstschilder Egbert Modderman heeft naam gemaakt met kamerbrede religieuze taferelen. Hij kreeg van theoloog, filosoof en lekendominicaan Stephan van Erp de opdracht een portret van de heilige Dominicus te maken. Het wordt op 7 mei onthuld in de Antwerpse Sint-Pauluskerk tijdens een studiedag over dominicaanse spiritualiteit.
“Ik kende Dominicus helemaal niet, en de orde ook niet”, zegt Modderman in Tertio 1.159 van 27 april. “Ik wilde Dominicus afbeelden als iemand uit de 12de eeuw, maar zonder te historiseren. Omdat je een band met hem moet kunnen aangaan, ging ik op zoek naar een verhaal dat hem menselijk zou maken. Ik ontdekte dat hij ascetisch leefde. Als Dominicus uit preken ging, liep hij op blote voeten van stad tot stad. Maar als hij aankwam, deed hij schoenen aan, want hij wilde wel au sérieux genomen worden. Dat beeld van iemand die gaat zitten, zijn schoenen netjes neerzet en eerst zijn voeten inspecteert, dat heeft iets aandoenlijks, iets vertederends. Het transformeert hem van streng en afstandelijk naar een man van wie je kunt houden”, vertelt de 33-jarige kunstenaar.
Er is vraag naar het werk van Modderman. Hoe het komt dat zijn werk zo gewild is, weet hij niet goed. “Ik heb toen gekozen voor echt grote werken, en voor de grote christelijke verhalen. Daar weet ik veel van, ik vind ze interessant, en er zit drama in, emotie. Het is intens en zwaar werk, het is te groot om boven de bank te hangen. Maar ik heb per ongeluk een niche gecreëerd, denk ik”, besluit Modderman.
Lees hier gratis het integrale artikel: https://shrtm.nu/GueU
Abonneer of vraag een proefnummer via www.tertio.be