"Sociale boodschap van kerk is fundament en motivatie voor actie" | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Tertio

Tertio

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Neem een abonnement Bezoek onze website
Vooral de precaire economische situatie  van de arbeiders en de opkomst van het  socialisme en het liberalisme brachten  Rerum Novarum als antwoord aan.   © Wikipedia

"Sociale boodschap van kerk is fundament en motivatie voor actie"

icon-icon-blog
Gepubliceerd op dinsdag 8 december 2020 - 7:44
Afdrukken

Omdat economie een menselijke activiteit is, is ze een ethisch vraagstuk waar ook de kerk zich altijd mee heeft beziggehouden. Het is een thema dat Geert De Cubber – diaken, voormalig Tertio-redacteur en huidig bisschoppelijk gedelegeerde voor catechese, jeugd- en gezinspastoraal in het bisdom Gent – na aan het hart ligt. Jarenlang verdiepte hij zich in de sociale leer van de kerk, die hij nu presenteert in “Arbeiders van zijn Woord. Christen zijn in het economische leven”. Tertio nr. 1.087 van 9/12/’20 geeft een voorpublicatie. 

Al hebben weinig christenen het Compendium van de Sociale Leer van de Kerk gelezen of de sociale leer systematisch bestudeerd, toch tonen vele geëngageerde christenen een grondige praktische kennis van de sociale leer. De toepassing ervan lijkt vanzelf te gaan omdat ze allemaal een leven leiden dat in het evangelie geworteld is. En dat maakt zonder twijfel het verschil. Voor een christen zijn de wereld en Christus altijd met elkaar verbonden. De wereld openbaart Christus in vier zogenaamde “mandaatgebieden”, schrijft Dietrich Bonhoeffer in zijn Ethik: “het werk, het huwelijk, de staat, de kerk”. En hij voegt eraan toe: “God wil in de wereld werk, huwelijk, overheid, kerk, en hij wil dat alles door Christus, met Christus en in Christus, alles op eigen wijze”.

Het werk is volgens Bonhoeffer een duidelijke goddelijke opdracht en maakt deel uit van het mens-zijn, vanaf het begin van de mensheid. Werk wordt beschouwd als “een mede-scheppende activiteit van de mensen”: de mens is verantwoordelijk voor de schepping. Daaraan en daarvoor werkt hij. Goed beheer en de zorg voor de schepping openbaren niet alleen de specifieke rol van de christen, maar brengen ook een enorme menselijke verantwoordelijkheid aan het licht, zowel voor de huidige schepping als voor de toekomstige generaties. Voor christenen is het duidelijk: “Geen mens kan zich aan die opdracht onttrekken”, schrijft Bonhoeffer. Die gedachte toont de blijvende noodzaak van een doorgedreven en volgehouden dialoog tussen de sociale leer en de dagelijkse professionele praktijk van de concrete, werkende christen.

Abonneer of vraag een proefnummer via www.tertio.be

Gepubliceerd door

Tertio

Meer

Blog

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook