“Steeds vaker is onderwijs gericht op maximale ‘leerwinst’ die de economische groei van onze competitieve kennismaatschappij dient te ondersteunen”, menen Geert Van Coillie, Paul Thoen en Johan Strobbe. Samen met andere oud-leerlingen en (gewezen) leerkrachten van het Klein Seminarie Roeselare betogen zij in de essaybundel Vorming door onderwijs dat zo’n “rekenend denken” vooral blijkt geeft van een arme mensvisie. In Tertio nr. 938 van 31 januari 2018 roepen de drie auteurs leerkrachten op zich niet te conformeren aan het “systeem”, maar vast te houden aan de aloude humaniora-gedachte waarin vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid centraal staan.
Ook nog in dit nummer onder meer:
• Een standpunt over waardig werk • Een column van norbertijn Rony Ceustermans over de vraag of de mensheid nu vooruit of achteruit gaat • Een dossier over gemeenschapsopbouw in de seculiere cultuur, over vitale parochiegemeenschappen en het relatieve priestertekort • Getuigenissen van zusters naar aanleiding van de Dag van het Godgewijde Leven op 2 februari • Een interview met historicus Andrew Pettegree over de geschiedenis van het boek en van communicatie • Een getuigenis van godsdienstleerkracht Eva Vromman over het zichtbaar maken van geloof
Lees hier alvast het gesprek met Brussels staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) over haar nieuwe boek over Brussel: http://bit.ly/2Ft8OYo
Abonneer of vraag een gratis proefnummer op www.tertio.be