Als de wereld niet oké is, wat kan je dan doen om ze te veranderen? Het is de uitgangsvraag van Zwijgen is geen optie (ZIGO), een jong mediabedrijf dat via video’s, podcasts en essays ingaat op “de grote vragen van deze tijd”. “Wat begon als een soort gevecht tegen cynisme, is dat soms nog”, vertelt oprichter Anthony Bosschem in Tertio nr. 1.060 van 3/6/’20. “Maar de gesprekken die ik voer, zijn daar een constant medicijn tegen.”
“Oprechte gesprekken met bewonderenswaardige mensen over de belangrijkste vragen van deze tijd”, vat de ZIGO-website het format van de gratis video’s en podcasts samen. Passeerden onder anderen de revue: Stefan Hertmans, Francesca Vanthielen, Rudi Vranckx, Khalid Benhaddou, Olivia Rutazibwa, Dalilla Hermans, Luk Vanmaercke, Ankie Vandekerckhove – een diverse catalogus met als gemeenschappelijke noemer: “mensen die proberen van onze wereld een betere plek te maken”. Het zijn gesprekken van een halfuurtje tot een dik uur, door medeoprichter en jeugdvriend Tom Mahy gefilmd in sober zwart-wit, met in de montage steeds dezelfde pianomuziek van Chopin. “We zoeken naar een zekere puurheid, tijdloosheid. Dat vraagt een vorm die ontdaan is van alle tierlantijntjes, sereen en eenvoudig”, zegt Bosschem daarover.
Bijna honderd gesprekken kwamen er al tot stand. Ze werden meer dan 5 miljoen keer bekeken. Toch hanteert Zwijgen is geen optie het aantal views niet als parameter. “We gaan niet op zoek naar de sappige passages, maar naar de geest van iemands gedachte. De kern van iemands overtuigingen op een mooie manier vatten, dat is het belangrijkste. En dat we er hoop van krijgen.”
Abonneer of vraag een proefnummer via www.tertio.be