Het eerste Bijbelboek mag dan al het bekendste zijn, toch blijven vele verhalen eruit onbekend of hun boodschap wordt verkeerd begrepen. Daarom zetten de exegeten Paul Kevers en Hans Debel Genesis op de agenda van de komende Didachè-studiedagen op 23 en 24 augustus in Leuven (info: www.vlaamsebijbelstichting.be) en kijken hoe die verhalen te denken geven over God, mens en wereld.
De exegeten denken niet dat de scheppingsverhalen en de oorsprongsmythen uit Genesis door rooms-katholieke gelovigen nog letterlijk worden gelezen. “Ze beseffen dat de Bijbel geen geschiedenisboek is, maar hoe ze die verhalen dan wel moeten lezen, is misschien minder duidelijk. Die mythen vertellen symbolisch iets over onze condition humaine. De titel van onze studiedagen kan misleidend zijn, maar met ‘Terug naar waar het begon’ doelen we niet op een terugkeer in de tijd. We willen dat je terugkeert naar de eerste bladzijde van de Bijbel, naar het boek met de Hebreeuwse naam Beres’jiet, wat Hiëronymus in het Latijn niet vertaalde met in initio, maar met in principio: niet ‘in het begin’ maar ‘als grondbeginsel’”, legt Paul Kevers uit.
“Voor de scheppingsverhalen klopt het dat nog zelden iemand ze letterlijk neemt, maar velen hebben toch moeite te aanvaarden dat de verhalen over Abraham of Jozef niet historisch zijn”, vervolgt Hans Debel. “Bijbelverhalen staan of vallen niet met wetenschappelijke verificatie of falsificatie. Hun blijvende waarde ligt elders. We lezen die verhalen niet om iets over het verleden te leren, maar om hun actuele relevantie.”
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.