Tussen het ruime aanbod van digitale televisiezenders zijn er die expliciet ingaan op zingeving en spiritualiteit. Eclips TV zet in op programma’s voor en met 50-plussers en mantelzorgers. Het pas opgerichte ValuesTV hoopt op toegang bij de telecomoperatoren. KTO is intussen een vaste waarde.
Nadat de zender een driejarig contract sloot met de VRT over 5.200 uur beeldmateriaal, zendt Eclips TV sinds 15 oktober 12 uur per dag uit. Volgens directeur David Larmuseau van Eclips TV vormen de 50-plussers en mantelzorgers een brede, maar vergeten doelgroep. Ook met Braambos en KTRO is er een akkoord. “We bekijken ook of en hoe we eucharistievieringen op de zender kunnen brengen”, verrast Larmuseau. “We stellen vast dat daar vraag naar is bij onze kijkers.”
Dat ValuesTV anders wil zijn dan alle andere spelers bewijst de goed bijgewoonde voorstelling in een prestigieus decor: de Gentse opera. “Met bedachtzame zorgvuldigheid nemen we onze tijd”, zegt voorzitter Leo Neels. “Televisie is het middel voor een ander doel.” “Wat non-profitorganisaties doen, is waardevol en zinvol”, vult CEO Johan Vencken aan. “Zij leveren de ‘stories’, wij stellen onze mediakanalen ter beschikking.”
“Het evangelie modern verkondigen.” Dat staat in het ‘mission statement’ van KTO. De onafhankelijke Franstalige katholieke televisiezender heeft wereldwijd een trouw publiek, geeft “président” van KTO Belgique Philippe le Hodey aan. “Als gespecialiseerde zender zijn we in trek omdat we de actualiteit met een christelijke bril bekijken.”