Vrijheid van onderwijs
Het project van de katholieke dialoogschool verwoordt de manier waarop onderwijsinstellingen die behoren tot het netwerk van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, naar onderwijs kijken. Vanuit de christelijke inspiratie willen we elke leerling, student en cursist uitdagen met een kwaliteitsvol vormingsaanbod in onze scholen, hogescholen en universiteit, internaten en centra voor volwassenenonderwijs. Zo maken we gebruik van de vrijheid van onderwijs die de Belgische grondwet ons garandeert.
Nieuw onderzoeksinstrument
Sinds 18 augustus 2024 is er een ‘Quickscan katholieke dialoogschool’ beschikbaar. Dit is een instrument om vlot, gratis en volledig autonoom de identiteit van een katholieke dialoogschool te meten en in beeld te brengen. De Quickscan katholieke dialoogschool kan gebruikt worden zowel door basisscholen, secundaire scholen als instellingen voor hoger onderwijs. Elke school kan online zo’n onderzoek opzetten (directeur, bestuur, pastoraal inspirerend team, vakwerkgroep godsdienst, enz.). Het onderzoek gebeurt op niveau van bestuurders, directie, leraren, ouders en leerlingen (enkel SO), vertegenwoordigers uit de lokale (kerk)gemeenschap, waarbij telkens een afvaardiging uit de voorgenoemde groepen de bevraging invult. De bevraging peilt naar hoe de school gepercipieerd wordt op vlak van identiteit, alsook voor welke identiteitsoptie(s) er een draagvlak is.
Australische achtergrond
De Quickscan is gebaseerd op een uitgebreide vragenlijst die onder meer al vijftien jaar in Australië wordt gebruikt bij besturen, directies, leraren, leerlingen en ouders. In samenwerking met prof. Didier Pollefeyt en drs. Jan Bouwens (Faculteit Theologie en Religie-wetenschappen, KULeuven) werd ‘de Quickscan voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen’ ontwikkeld.
Nieuw elan voor de dialoog
We willen deze Quickscan als een nieuw empirisch instrument aan scholen aanbieden om het gesprek over het project van de katholieke dialoogschool een nieuw elan te geven, maar ook om van hieruit over actuele items in dialoog te kunnen gaan (bijvoorbeeld over de levensbeschouwelijke kentekens op onze scholen).
Het onderzoek toont aan hoever de school staat in de realisatie van de katholieke dialoogschool en welk draagvlak er is om hieraan verder te werken. Scholen kunnen het onderzoek op verschillende tijdstippen hernemen om evoluties vast te stellen. Scholen die dat wensen kunnen ook het onderzoek (alleen) bij specifieke groepen doen zoals een raad van bestuur, de directie, de godsdienstleraren of een bepaalde groep leerlingen. De resultaten dienen enkel voor gebruik binnen de school.
Hoe gaat het onderzoek in z’n werk?
Concreet bestaat de bevraging uit een lijst van 17 stellingen waarmee men nagaat vanuit de feitelijke en de wenselijke (normatieve) situatie:
- In welke mate het geloof in Jezus Christus een prominente plaats inneemt op school?
- In welke mate er in de school een waarderende openheid is voor verschil voor wie kwetsbaar is en op etnisch/cultureel/religieus/levensbeschouwelijk vlak?
- Hoe de school volgens de respondenten op vandaag omgaat met het feitelijk geloof?
- Hoe de school volgens de respondenten in de toekomst moet omgaan met het christelijk geloof?
Tot slot van de bevraging leest de respondent (na het kiezen van een positie bij elk van de 17 stellingen) een bevattelijke, korte duidende tekst over de katholieke dialoogschool. Daarna is de vraag om de school in te schalen op 14 verschillende aspecten: “Hoe realiseert de school als katholieke dialoogschool dit aspect voor 0/25/50/75/100 procent?”
Na het invullen van het onderzoek ontvangt de school een digitaal rapport.
Meer info?
Wens je aan de slag te gaan met de Quickscan? Wil je graag meer info over dit instrument? Wil je ondersteuning? Dan kan je voor de regio Mechelen-Brussel contact opnemen met identiteitsbegeleiders Tine Struyve (tine.struyve@katholiekonderwijs.vlaanderen) , Kelly Deburchgraeve (kelly.deburchgraeve@katholiekonderwijs.vlaanderen) en Christel Geeraerts (christel.geeraerts@katholiekonderwijs.vlaanderen) of Vera Vastesaeger (vera.vastesaeger@katholiekonderwijs.vlaanderen) als begeleider voor pastoraal op school. Zij kunnen ook de resultaten helpen interpreteren en analyseren.