Gods grensoverschrijdend gedrag
Uit grandioze solidariteit en liefde wordt God datgene wat Hij niet is: mens. Door de incarnatie van Jezus wordt God mens en wordt de mens verheven. Deze goddelijke solidariteit roept op tot menselijke solidariteit; denk maar aan de navolgingsethiek: “Doe dit om Mij te gedenken”.
God overschrijdt de grenzen van het menselijke. Hij verbreekt de grenzen die de mens heeft getrokken langs onaanraakbaren. Iedere mens is geroepen om, net als God, grensoverschrijdend gedrag, te stellen.
Iedere mens is geroepen om, net als God, grensoverschrijdend gedrag, te stellen.
De Bergrede
De Bergrede omschrijft Van Lierde als het ongehoorde en het onverdraaglijke van het christendom. Jezus herbevestigt de Tien Geboden met haar ethisch minimum, de ondergrens van het menswaardige. Tegelijk hamert Hij op de afwezigheid van een bovengrens. Bernardus van Clairvaux stelde het als volgt: “De maat van de liefde is liefde zonder maat”. Jezus radicaliseert de Wet en de profeten. De Bergrede is geen utopie, maar een visioen van het Rijk Gods. Zo vormt het het oordeelscriterium over goed en kwaad.
Godsliefde en naastenliefde: samenhang van het eerste en tweede Gebod
Centraal staat volgens Van Lierde niet de orthodoxie, maar de orthopraxie. Wat de mens doet voor de minsten, doet hij voor God. Of anders geformuleerd: wie aan zijn naaste voorbijgaat, gaat aan God voorbij. Hieruit leidt Van Lierde af dat de ander een plaatsvervanger van God is, die dezelfde liefde verdient.
Van Lierde vervolgde zijn uiteenzetting met een analyse van de parabel van de barmhartige Samaritaan. Hij noemt het ‘een programmaverklaring voor de caritas’.
Absurde, tegendraadse en tegennatuurlijke liefde
Het meest ‘schandalige’ in de christelijke naastenliefde (en godsliefde) is de liefde voor de vijand. Dit gaat veel verder dan het louter tolereren of gewone sympathie voor de vijand. Actieve vijandsliefde gaat in ieder menselijk aanvoelen. Waarom zouden we dit in godsnaam moeten doen? Van Lierde antwoordt: “Omdat we alle kinderen van dezelfde Vader zijn, en dus allen broers en zussen”. Met een oneliner zou men kunnen zeggen: “Wat ons afstoot, moeten we omarmen.”
Deze extra-ordinaire liefde is de absolute consequentie van de definitie dat God liefde is. Aangezien God onbegrensd en absoluut is kan Hij niet anders dan beminnen en dus bemint Hij zelfs zijn vijanden. De liefde waartoe christenen geroepen worden getuigt van mateloosheid (afwezigheid van een bovengrens), universaliteit (sluit niemand uit) en onbaatzuchtigheid (zonder voorwaarden, zonder hoop op bedanking, beloning of wederdienst).
Herbekijken
U kunt de twee uur durende lezing van Emmanuel Van Lierde herbekijken op YouTube. De link kunt u aanvragen via info@biblia.be. Na overschrijving van 6 euro bekomt u de link en een schema met de structuur van de hele lezing. Rekeningnummer: BE87 4751 1358 5194.