Kerstdag (A-, B- en C-cyclus) | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Biblia

Biblia

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • BIBLIA, een gloednieuw Bijbels belevingsmuseum in Brugge Vorming en liturgie
      Godly PlayBijbel van A tot ZLectionarium voor de zon- en feestdagenPublicaties
      Biblia, tijdschrift voor Bijbel en Liturgie Over ons
      De Bijbeldienst als vormingsdienstActiviteitenkalenderElektronische nieuwsbriefBlog
Kerstmis © falco_Pixabay

Kerstdag (A-, B- en C-cyclus)

icon-icon-inspiratie
Gepubliceerd op zondag 23 januari 2022 - 13:19
Afdrukken
Geschreven en ingesproken zondagslezingen uit het lectionarium voor Kerstdag (A- B- en C-cyclus) met bijhorende commentaar.

EERSTE LEZING

TWEEDE LEZING

EVANGELIE

INGESPROKEN LEZINGEN

COMMENTAAR

​

JESAJA 52, 7-10

Eerste lezing uit de profeet Jesaja

Hoe liefelijk op de bergen de voeten van de vreugdebode,

die vrede meldt,

goed nieuws verkondigt,

die heil komt melden,

die zegt tot Sion: Uw God regeert!

Hoort!

Uw torenwachters verheffen hun stem,

zij jubelen tegelijk

want zij zien, oog in oog,

de terugkeer van de Heer naar Sion.

Barst los in jubel, allen samen,

puinen van Jeruzalem,

want de Heer heeft zijn volk getroost;

Hij heeft Jeruzalem verlost.

De Heer heeft zijn heilige arm ontbloot

voor de ogen van alle volkeren;

en alle grenzen der aarde

hebben het heil van onze God aanschouwd.

 

HEBREEËN 1, 1-6

Tweede lezing: begin van de brief aan de Hebreeën

Broeders en zusters,

Nadat God eertijds

vele malen en op velerlei wijzen

tot onze vaderen gesproken had door de profeten,

heeft Hij nu, op het einde der tijden,

tot ons gesproken door de Zoon,

die Hij erfgenaam gemaakt heeft van al wat bestaat

en door wie Hij het heelal heeft geschapen.

Hij is de afstraling van Gods heerlijkheid

en het evenbeeld van zijn wezen.

Hij houdt alles in stand door zijn machtig woord.

En na de reiniging der zonden te hebben voltrokken

heeft Hij zich neergezet ter rechterzijde van de majesteit in den hoge,

ver verheven boven de engelen,

zoals Hij hen ook overtreft

in de waardigheid die zijn deel is geworden.

Heeft God ooit tot een engel gezegd:

"Gij zijt mijn Zoon;

Ik heb U heden verwekt?" Of:

"Ik zal een vader voor Hem zijn en Hij zal mijn zoon zijn?"

Wanneer Hij evenwel

de Eerstgeborene opnieuw de wereld binnenleidt, zegt Hij:

"Alle engelen Gods moeten Hem hulde brengen."

 

JOHANNES 1, 1-18

Begin van het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes

In het begin was het Woord

en het Woord was bij God

en het Woord was God.

Dit was in het begin bij God.

Alles is door Hem geworden

en zonder Hem is niets geworden

van wat geworden is.

In Hem was leven

en dat leven was het licht der mensen.

En het licht schijnt in de duisternis

maar de duisternis nam het niet aan.

Er trad een mens op, een gezondene van God;

zijn naam was Johannes.

Deze kwam tot getuigenis,

om te getuigen van het Licht

opdat allen door hem tot geloof zouden komen.

Niet hij was het licht

maar hij moest getuigen van het Licht.

Het ware Licht

dat iedere mens verlicht

kwam in de wereld.

Hij was in de wereld;

de wereld was door Hem geworden,

en toch erkende de wereld Hem niet.

Hij kwam in het zijne,

maar de zijnen aanvaardden Hem niet.

Aan allen echter die Hem wél aanvaardden,

aan hen die in zijn Naam geloven,

gaf Hij het vermogen

kinderen van God te worden.

Zij zijn niet uit bloed

noch uit begeerte van het vlees

of de wil van een man,

maar uit God geboren.

Het Woord is vlees geworden

en heeft onder ons gewoond.

Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd,

zulk een heerlijkheid

als de Eniggeborene van de Vader ontvangt,

vol genade en waarheid.

Wij hebben Johannes' getuigenis over Hem toen hij uitriep:

"Deze was het van wie ik zei:

Hij die achter mij komt is vóór mij,

want Hij was eerder dan ik."

Van zijn volheid hebben wij allen ontvangen;

genade op genade.

Werd de Wet door Mozes gegeven,

de genade en de waarheid kwamen door Jezus Christus.

Niemand heeft ooit God gezien;

de Eniggeboren God

die in de schoot van de Vader is,

Hij heeft Hem doen kennen.

Printvriendelijke versie van deze lezingen

 

INGESPROKEN LEZINGEN

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

 

COMMENTAAR BIJ DE LEZINGEN

Jean Bastiaens

Hoogfeest van de vreugde – Kerstdag

De lezingen van de dagmis van Kerstmis zijn een Hoogfeest van de Schrift zelf: alle drie de lezingen stralen! Het zijn heerlijke en krachtige lezingen, die elk jaar als vanouds klinken, en toch altijd volkomen nieuw zijn. Het is daarmee ook een Hoogfeest voor de lectoren, die deze Schriftlezingen als verkondiging mogen brengen. En het is een Hoogfeest voor wie de homilie verzorgt en die waarlijk een blijde boodschap te melden heeft. Men kan – voor de gelegenheid! – de lectoren en de predikant identificeren met de beginwoorden van de eerste lezing uit Jesaja: 'Hoe liefelijk op de bergen de voeten van de vreugdebode, die vrede meldt, goed nieuws verkondigt, die zegt tot Sion: Uw GOD regeert!'

Als GOD regeert, dan is zijn koningschap onder ons gekomen. Dan kunnen we zeggen: het Koninkrijk van GOD is midden onder ons. Want wanneer wordt dat koninkrijk werkelijkheid als het niet is in het moment dat het Gód is die regeert, die zijn koningschap uitoefent? Als GOD in ons leven als eerste regeert, dan zijn de anderen van hun troon gestoten: alle machten en krachten die greep willen krijgen op ons leven en van ons slaven willen maken. Als GOD regeert, kunnen we vrije mensen zijn. Dan kan niemand die plaats in ons leven nog opeisen.

De lezing uit hoofdstuk 52 van het boek Jesaja vormt het hoogtepunt van het literair drama van Deutero-Jesaja. Dat drama begint in hoofdstuk 40, met de prachtige woorden die we eerder in de advent mochten horen: 'Troost mijn volk!' En hier, in hoofdstuk 52, wordt die troost werkelijkheid in het feit dat GOD – de EEUWIGE – naar de Sionsberg is teruggekeerd. Jeruzalem ligt wel in puin, maar het zijn die puinhopen van Jeruzalem die 'losbarsten in jubel'. Terwijl ik dit schrijf, kan ik niet anders dan hulde brengen aan de persoon die mij als student heeft ingewijd in de geheimen van het boek Jesaja: professor Wim Beuken. Zijn vernieuwende commentaren bergen vele schatten in zich!

Na de eerste lezing, horen we het plechtige begin van de Hebreeënbrief. Héél de geschiedenis van de profeten van Israël – vanaf de grote profeet Mozes – komt als de lichtbundel van een prisma samen in de geschiedenis van de Zoon. Deze Zoon heeft het al geschapen, en 'Hij houdt alles in stand door zijn machtig woord' – het is alsof we hier de Johanneslezing al aangekondigd krijgen. De tweede lezing zou op deze dag best kunnen gedijen als een kleine geloofsbelijdenis!

Als hoogtepunt volgt dan de evangelielezing: de proloog uit het Johannesevangelie. Tijdens de nachtmis hebben we het verhaal uit het Lucasevangelie gehoord over de geboorte van Jezus in een stal als de geboorte van een arme. Maar vandaag, nu het ochtend is geworden en het daglicht straalt, beluisteren we de magistrale opening van het Johannesevangelie. Het lectionarium geeft vier gedeeltes aan: over het Woord dat bestaat sinds het begin (A), over het optreden van een getuige, Johannes de Doper (B), over het Licht en het vleesgeworden Woord (A') en over het getuigenis van Johannes aangaande Jezus (B'). Men kan ervoor kiezen om de B-gedeeltes weg te laten, maar het is aan te bevelen dit niet te doen, want dan verstoor je het ritme van de tekst. Bovendien eindigt het laatste gedeelte (B') in een krachtige climax: 'Niemand heeft ooit GOD gezien' – maar Jezus heeft Hem doen kennen!

Heel de proloog is doordesemd met verwijzingen naar de Schriften – wij spreken over het Oude Testament, maar Johannes kende nog geen 'Oude Testament'. De komst van Jezus in de wereld heeft die wereld in een nieuw licht geplaatst. Sindsdien is alles anders, ook al is alles hetzelfde gebleven. Voor wie goed kijkt en openstaat voor dit Licht, is alles anders geworden. Er is een warm licht over onze koude wereld gekomen. Het Woord – van alle eeuwen bij GOD – is mens geworden, en daardoor kunnen mensen herboren worden tot kinderen van GOD. Gods aanwezigheid onder ons heeft een nieuwe vorm gekregen. Met Mozes werd de Tora aan de wereld gegeven – ook dat bracht licht in de duisternis. Met Jezus heeft GOD de volheid van 'genade en waarheid' aan het licht gebracht. Voor wie vertrouwt op deze Godsopenbaring, kan de viering van Kerstmis een gloedvolle ervaring worden: genade op genade.

NAAR OVERZICHT A-CYCLUS NAAR OVERZICHT B-CYCLUS NAAR OVERZICHT C-CYCLUS

Gepubliceerd door

Biblia

Meer

Liturgie en Catechese
Inspiratie
lectionarium
zondagslezingen
ABC
kerstmis
dagmis

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Lectionarium voor de zondagen © Pixabay
readmore

A-cyclus

icon-icon-artikel
Lectionarium voor de zondagen © Pixabay
readmore

B-cyclus

icon-icon-artikel
Lectionarium voor de zondagen © Pixabay
readmore

C-cyclus

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2023 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook