Huisliturgie Opdracht van de Heer 2025 | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brussel

CCV Brussel

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Lokale Werking Privacyverklaring CCV Steun CCV Brussel

Huisliturgie Opdracht van de Heer 2025

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 24 januari 2025 - 13:10
Afdrukken

Benodigdheden: een kaars en een aansteker. 
Als je ook de voorgestelde muziek wil beluisteren, moet je tevens een computer, laptop, tablet of smartphone bij de hand hebben.
Best is er één iemand die het gebedsmoment leidt en de teksten voorbidt. De Bijbellezing kan door iemand anders worden voorgelezen.

Kruisteken en inleiding op het gebed

We zijn hier samen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Op 2 februari vieren we in de Kerk het feest van de opdracht van de Heer in de tempel, in de volksmond beter bekend als het feest van Maria-Lichtmis. Met dit feest eindigt definitief de Kerstkring. Het wordt gevierd op de veertigste dag na Kerstmis, 2 februari. In deze huisliturgie staan we stil bij de diepere betekenis van dit belangrijke feest. Je kan het bidden in de huiskring op de dag zelf van Lichtmis of op één van de dagen rond Lichtmis.

Ontsteken van het licht

Maar laten we eerst licht ontsteken (ontsteken van de kaars)

Als het donker wordt

ontsteken wij het licht.

Als donkere wolken ons leven bedreigen,

branden wij vaak een kaars

in het vertrouwen dat

doorheen alle duisternis,

Gods licht ons tegenschijnt.

Daarom bidden wij over deze kaars:

God, Gij zijt de bron en het begin van alle licht.

Als Gij spreekt,

dan wijkt het duister voor de dag,

dan wordt het leven helder.

Wij vragen U: zegen deze kaars

en verhoor ons gebed.

Moge deze kaars licht en warmte brengen

in ons huis.

Moge zij ons eraan herinneren

dat Gij ons altijd brengt

naar de bron van licht, vrede  en vreugde:

Jezus, onze Heer.  


Lied
Als alles duister is (Taizé)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur,

dat nooit meer dooft, vuur dat nooit meer dooft. 

Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur,

dat nooit meer dooft, vuur dat nooit meer dooft. 

Evangelie

Luisteren wij dan nu naar het verhaal van de opdracht van Jezus in de tempel, zoals verwoord bij de evangelist Lucas.

Toen de tijd aanbrak
waarop Maria en het kind volgens de Wet van Mozes
gereinigd moesten worden,
brachten zijn ouders Jezus naar Jeruzalem
om Hem aan de Heer op te dragen,
volgens het voorschrift van de Wet des Heren:
elke eerstgeborene van het mannelijk geslacht
moet aan de Heer worden toegeheiligd,
en om volgens de bepalingen van de Wet des Heren
een offer te brengen,
namelijk een koppel tortels of twee jonge duiven.
Nu leefde er in Jeruzalem een zekere Simeon,
een wetgetrouw en vroom man,
die Israëls vertroosting verwachtte,
en de heilige Geest rustte op hem.
Hij had een godsspraak ontvangen van de heilige Geest,
dat de dood hem niet zou treffen,
voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd.
Door de Geest gedreven was hij naar de tempel gekomen.
Toen de ouders het kind Jezus daar binnenbrachten
om aan Hem het voorschrift der Wet te vervullen,
nam Simeon het kind in zijn armen
en verkondigde Gods lof met de woorden:
“Uw dienaar laat Gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan:
mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd,
dat Gij voor alle volken hebt bereid;
een licht dat voor de heidenen straalt,
een glorie voor uw volk Israël.”
Toen zij alle voorschriften van de Wet des Heren vervuld hadden,
keerden zij naar Galilea, naar hun stad Nazaret terug.
Het kind groeide op en nam toe in krachten;
het werd vervuld van wijsheid
en de genade Gods rustte op Hem.
Toen zij alle voorschriften van de Wet des Heren vervuld hadden,
keerden zij naar Galilea, naar hun stad Nazaret terug.
Het kind groeide op en nam toe in krachten;
het werd vervuld van wijsheid
en de genade Gods rustte op Hem.

(Lc 2, 22-32.39)

Commentaar

Overeenkomstig de Joodse Wet was een vrouw die een kind gebaard had onrein en mocht ze niet deelnemen aan het openbare leven. Veertig dagen na de geboorte van een jongen moest de moeder zich laten reinigen, zo lezen we in het twaalfde hoofdstuk van het boek Leviticus. En aangezien Jezus de eerstgeboren zoon was, moest hij tevens worden toegewijd aan God in de tempel, zoals beschreven staat in het dertiende hoofdstuk van Exodus. Om zich te zuiveren moesten de jonge ouders een duif en een ram offeren. Voor arme mensen volstonden twee duiven. In het verhaal volgens Lucas onthaalt de oude Simeon Jezus in de tempel. Bij het zien van Jezus roept Simeon dan ook uit: ‘Uw dienaar laat Gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan: mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd, dat Gij voor alle volken hebt bereid; een licht dat voor de heidenen straalt, een glorie voor uw volk Israël.’ Vandaar de term Lichtmis: in Jezus herkent Simeon het Licht dat alle volkeren verlicht. De lofzang van Simeon, in het Latijn het ‘Nunc dimittis’ is één van de grote lofzangen uit het Nieuwe Testament, en wordt in het getijdengebed tijdens de completen gebruikt om de dag passend af te sluiten. Simeons woorden werden ook op grandioze wijze getoonzet door J.S. Bach in zijn cantate ‘Ich habe genug’, geschreven voor Lichtmis 1727, waarvan we hier de openingsaria beluisteren.

Ich habe genug (Bach)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Vervolg commentaar

Wat er toen in de tempel gebeurde is op zich eigenlijk niets bijzonders. Het was heel gewoon wat Maria en Jozef daar deden. Iemand die dus op die dag aan de tempelpoort zou voorbijkomen, zou helemaal niet vreemd opkijken van het tafereel dat zich daarbinnen afspeelde. Het was iets van alledag. Doordeweeks. Maar toch is er in heel het verhaal iemand die dit alles niet zomaar doordeweeks vindt, namelijk de oude Simeon. Wanneer hij het jonge koppel samen met Jezus ziet binnenkomen, jubelt hij het uit. In dat kleine kind, in  Jezus herkent Simeon immers iets meer, iets dat het gewone overstijgt. In Jezus ziet hij het Licht dat alle volkeren verlicht. Centrale figuur in heel het verhaal is dan ook misschien wel veeleer die oude Simeon. Bij hem gebeurt iets wonderlijks. Die oude man ziet meer, hij ziet dieper en verder dan het gewone. In een gewoon alledaags tafereel ziet hij de hand van God. Tussen haakjes, het is wellicht niet zomaar toevallig dat Simeon oud is. Het zijn vaak oudere mensen die meer zien. Misschien komt het wel door hun jarenlange ervaring. In het gewone, in het alledaagse, ziet Simeon iets van het goddelijke. En zo belanden we in zekere zin terug bij het feest van Kerstmis, waarvan Lichtmis de afsluiting is. Met Kerstmis vierden we dat God naar ons toekomt in het verborgene, niet met de grote trom of met groot geweld, maar in de gestalte van een klein kind, op een plek waar je het niet zou verwachten. De grote uitdaging voor elk van ons is om te kunnen kijken met de ogen van Simeon, om dus doorheen dat gewone God te zien. We worden met Lichtmis uitgenodigd om net zoals Simeon meer te zien en dieper te kijken. Simeon doet bovendien nog iets, hij zegent het kind en zijn ouders. Wie dieper kan zien, wie het goddelijke kan ontwaren doorheen het alledaagse, die wordt een zegen voor anderen. Lichtmis gaat over zien, over meer zien, over het zien van het licht doorheen de duisternis. Lichtmis valt trouwens ook midden in de winter op het moment dat het licht het alsmaar meer gaat winnen van de duisternis. Lichtmis nodigt ons uit om mensen van het Licht te zijn, of zoals Oosterhuis het prachtig verwoordt in zijn ‘Lied aan het Licht’: ‘Licht, kind in mij, kijk uit mijn ogen of ergens al de wereld daagt’. Dat wij dieper zouden mogen schouwen en het Licht zouden mogen zien dat reeds daagt doorheen de duisternis.

Lied aan het licht

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Gebed:
Gij, peilloze diepte,
in uw vrede rust ik,
in uw licht rust ik,
in uw liefde rust ik,
op uw handen laat ik mij dragen.

Alles valt in u, God.
En alles neemt u op in uw liefde.
Tot heelheid brengt u alle gebrokenheid.
Tot genezing brengt u alle ziekte.
Tot liefde brengt u alle angst.
Tot licht brengt u alle duisternis.
Tot vrede brengt u alle onrust.
Op uw handen laat ik mij dragen.
Amen.

En moge God ons dan zegenen, Hij die is Vader, Zoon en Heilige Geest.

Lied: ‘O nata lux’ (Morten Lauridsen)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Gepubliceerd door

CCV Brussel

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook