Hemelvaart: een 'moeilijk' feest
Het feest van Hemelvaart heet in het Frans 'Ascension', wat gemakkelijk toelaat om er in één adem 'ascenseur' (lift) bij te denken. En inderdaad, wanneer we de teugels van onze verbeelding vieren,
is er niet veel nodig om van wat in wezen een diep geloofsmysterie is, een even eenvoudig als aandoenlijk tafereel te maken.
Beter is het om alle verbeelding achterwege te laten, en te lezen wat de getuigen van deze Hemelvaart erover vertellen. Maar ook dan wordt het er niet eenvoudiger op. Daar waar we bij de evangelist Lucas lezen dat Jezus voor de ogen van de leerlingen 'in de hemel werd opgenomen', treffen we bij Matheüs de verrezen Heer aan die overal en alle dagen bij de leerlingen zal blijven. Wat vieren we dan precies, op het feest van Hemelvaart?
Een leerproces van veertig dagen
Na de dood van Jezus hebben de leerlingen tijd nodig gehad om werkelijk te geloven in zijn verrijzenis en in zijn blijvende aanwezigheid in hun midden. Op de eerste bladzijde van het boek Handelingen spreekt Lucas – van wiens hand ook het gelijknamige evangelie is – over een periode van veertig dagen: ‘Aan hen heeft Hij veertig dagen lang herhaaldelijk bewezen dat Hij na zijn lijden weer in leven was’.
Wanneer de Bijbel het heeft over veertig dagen of veertig jaren, weten we dat hiermee een leerproces bedoeld wordt. Jezus’ leerlingen leren gedurende deze veertig dagen wat het ten volle betekent, dat Jezus werkelijk leeft. Hoewel Hij de wereld zal verlaten, zal Hij toch bij hen zijn, ‘alle dagen tot aan de voleinding van de wereld’ (Mt 28, 20). De aandacht verschuift van de verrijzenis naar het afscheid van Jezus: van Pasen naar Hemelvaart.