Met of zonder kruisteken? in de nieuwe 'Zacheüs'! | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over de ICL Liturgische kalender Liturgische catechese Liturgische zang en muziek
      De eucharistie zingenLiedsuggesties Zingt JubilateAntwoordpsalmen voor de zondagsliturgie
      Aanvullingen missaal en getijdenboek Bijzondere vieringen Uitgaven van de ICL Liturgische suggesties Documenten Bisschoppenconferentie Nuttige links
Katholieke uitvaartliturgie © liturgie.catholique.fr/

Met of zonder kruisteken? in de nieuwe 'Zacheüs'!

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 5 februari 2019 - 14:50
Afdrukken
In de liturgie zijn het vaak de nuances die betekenis dragen. Zo ook met betrekking tot het kruisteken. Sta je er als voorganger wel eens bij stil?
De liturgie bestaat uit tal van kleine en grote gebaren die betekenis dragen, en soms zijn het de nuances die het verschil maken. Zo is het ook met het kruisteken. Paul Inwood – kerkmusicus in Engeland – schrijft regelmatig over liturgie in een blog op www.praytellblog.com. Hij reflecteert er onder meer over de plaats en betekenis van het kruisteken aan het begin van een viering. 
 

Is het jou ook al opgevallen hoe we in de liturgie soms op automatische piloot vliegen? Ik heb het over het maken van het kruisteken aan het begin van iedere liturgische viering, welke die viering ook moge zijn. We maken het kruisteken allemaal als een soort pavloviaanse reflex. Op zich is het natuurlijk goed en eigen aan de liturgie dat rituele handelingen repetitief zijn en hierdoor vertrouwd aanvoelen. Anderzijds lopen we daardoor het risico dat we wat achteloos omgaan met belangrijke symbolen, in dit geval het kruisteken.
 
Een eucharistieviering beginnen we gewoonlijk met een kruisteken. Dat geldt trouwens ook voor ieder gebedsmoment van het getijdengebed, hoewel de woorden ‘In de naam van de Vader ...’ daar niet worden uitgesproken. Traditioneel beginnen de sacramentele vieringen buiten de eucharistieviering – doopsel, huwelijk, ziekenzalving, evenals de uitvaartliturgie, … (zonder eucharistie) – nooit met een kruisteken. In de plaats daarvan zijn het de woorden van de (Bijbelse) begroeting die van belang zijn.
‘De genade van onze Heer Jezus Christus,
de liefde van God
en de gemeenschap van de Heilige Geest
zij met u allen.’
Ik stel echter vast dat er in heel wat parochies automatisch kruistekens worden toegevoegd aan het begin van deze niet-eucharistische vieringen. Vermoedelijk gebeurt dit omdat deze riten vaker worden gevierd tijdens een eucharistieviering (die begint met een kruisteken) dan buiten een eucharistieviering (zonder kruisteken), en we zijn wat ongevoelig geworden voor het verschil.

We zijn wat ongevoelig geworden voor het verschil ...

 

0002.jpg

Begin van de palmprocessie op Palmzondag © Arnoud Verheyden, Sint-Pieterskerk Leuven
 
De nieuwe trend die ik heb opgemerkt doet zich voor in de context van de uitvaartliturgie. Ten eerste is er geen kruisteken voorzien vóór de openingsgroet, maar veel voorgangers voegen er wel een in, met als vermoedelijke reden: ‘dit is hoe we altijd alles beginnen’, hetgeen, zoals hierboven vermeld, niet klopt.
 
Genade en vrede voor u ...
Gezegend is God,
de Vader van onze Heer Jezus Christus,
de vader vol ontferming
en de God van alle vertroosting.
Hij troost ons in al onze tegenspoed
zodat wij in staat zijn
anderen te troosten in al hun noden.
(2 Kor 1, 3-4)
 
Door een kruisteken toe te voegen haalt men de kracht uit deze Bijbelse woorden, die bedoeld zijn om een dynamiek van troost op gang te brengen. Ze zouden wellicht beter gehoord en beluisterd worden indien ze als het ware ‘uit het niets’ kwamen, in plaats van – als vanzelf – te volgen op het kruisteken.
 
Laten we dus niet achteloos her en der het kruisteken gebruiken, als een quasi-automatisch startsignaal voor alles wat we doen in de liturgie, en het herstellen tot een symbolische handeling van echte waarde.
 
[Overgenomen van www.praytellblog.com, 14 augustus 2018. Vertaling Zacheüs-redactie.]
 
 
Dit is een uittreksel uit het mei-nummer (32.3) van Zacheüs.
Andere boeiende topcis zijn ...
 
  • Spreken in de liturgie: vorm is ook inhoud
    Annemie Bruyland 
  • Zichtbare dienstbaarheid: de diaken in de liturgie
    Geert De Cubber
  • Rijk en arm. De keuze van de kerkvaders
    Joris Van Ael
  • De gedaanteverandering van de Heer. 6 augustus
    Dirk Boone
  • Een ‘prikviering’ op school bij het feest van Pinksteren
  • Sporen van Gods Geest
    Mark Delrue
  • Zing voor de Heer een nieuw lied. Verslagboek liturgisch congres 2018
    Redactie Zacheüs
  • Met Jezus aan tafel. Hoe helpen we kinderen thuiskomen in de eucharistie?
    Joris Polfliet
Driemaandelijks tijdschrift van de Interdiocesane commissie voor liturgie  © ICL

Gepubliceerd door

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Meer

Liturgie en Catechese
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Zacheüs, Thuiskomen in de liturgie © ICL
readmore

Zacheüs. Thuiskomen in de liturgie

icon-icon-information
Hemelvaart © Pixabay
readmore

Hemelvaart in drie krachtlijnen

icon-icon-artikel
Front cover © Aagje Van Impe
readmore

Kindermissaal helpt thuiskomen in de eucharistie

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook