Het Lam Gods, in woord, muziek en beeld. | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerk in Moorslede

Kerk in Moorslede

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • PE Onze-Lieve-Vrouw Dadizele Moorslede Slypskapelle
      VieringenContactVisie7 Sacramenten
      Bedevaartsoord Onze-Lieve-Vrouw Dadizele
      Alle infoBedevaartswinkel
      Jubeljaar 2025
      Basiliek 'Plek van hoop'Wat voorbij is ...
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Lam Gods © met toestemming gebruikt
PE Onze-Lieve-Vrouw Dadizele Moorslede Slypskapelle
VieringenContactVisie7 Sacramenten
Bedevaartsoord Onze-Lieve-Vrouw Dadizele
Alle infoBedevaartswinkel
Jubeljaar 2025
Basiliek 'Plek van hoop'Wat voorbij is ...

Het Lam Gods, in woord, muziek en beeld.

Laatste aanpassing op vrijdag 21 november 2025 - 16:42
Afdrukken
Unieke voorstelling ...

Een productie van Dirk Blockeel en Diederik De Beir.
o.l.v. Johan Van der Beken
WOENSDAG 26 NOVEMBER
Basiliek Dadizele om 20 uur
Inkom 20 euro (geen voorverkoop, kaarten aan de deur)

In het kader van de huldiging in Gent en Vlaanderen van de gebroeders Van Eyck (themajaar in 2020 ‘OMG Van Eyck was here!’) vroeg Diederik De Beir de dichters van zijn internationale haikukring zich te laten inspireren door Van Eycks veelluik Het Lam Gods. 
Het wereldberoemde altaarstuk werd op  6 mei 1432 in Gent ingehuldigd. 

Met het oog op een compositie selecteerde componist Dirk Blockeel bij elk van de 24 + 2 specifieke taferelen één te zingen haiku. Uitzondering op de regel vormt het grote centrale paneel, De Aanbidding van het Lam Gods, dat viertalig in twee haiku’s wordt bezongen. Achttien haikudichters zijn in tien verschillende talen, tot zelfs in het Latijn en het Japans toe, van de partij. 

De componist baseerde zich voor de stijl van het geheel op klanken uit de eerste helft van de vijftiende eeuw, periode waarin Dufay, Binchois en Dunstable werkzaam waren. Deze werkwijze verklaart de aanwezigheid van geïnstrumenteerde citaten van motetten en misdelen uit die tijd, de veelvuldige verwijzingen naar het gregoriaans en thema’s die in lange notenwaarden een soort ruggengraat vormen (de cantus-firmustechniek). Zowel de symmetrische conceptie van het retabel als de lettergreepverhoudingen van de haiku (5 + 7 + 5) bepaalden mede de compositie op het vlak van (tijd)structuur, melodie, keuze van de gebruikte toonsoorten (modi) en instrumenten. 

Bewust werd gekozen voor barokinstrumenten. Drie blazers (traverso, hobo en fagot), klavier (orgel en klavecimbel afwisselend) en twee zangstemmen (sopraan en bariton) staan voor de vertolking in. Een cornetto zorgt met vier tussenkomsten voor de om- of inlijsting van het totale muzikale weefsel. De sopraan neemt het leeuwendeel voor haar rekening, de bas-bariton bezingt vier eerder mannelijke panelen.
Met de vertoning van al die panelen uit het veelluik proberen we wat meer dan 500 jaar geleden geschilderd werd, klinkend tot leven te brengen.

Inge Zutterman, sopraan
Tom Van Bogaert, bas-bariton
en Ad-Hocbarokensemble

Lees meer

Kerstmis naderbij © zrmm
readmore

Bedevaartswinkel

icon-icon-information
Gods woning onder de mensen © bedevaarten
readmore

Eucharistievieringen Dadizele Moorslede Slypskapelle

icon-icon-information
zonovergoten © bedevaarten
readmore

Contact bedevaartsoord

icon-icon-information

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook