Drie wijze koningen | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerk-in-Roeselare

Kerk-in-Roeselare

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Wie zijn wij? Contactpunten Kalender Wij vieren Info vieringen Kerk-in-Roeselare Christelijke meditatie Streaming Sacramenten
      DoopselEerste communieVormselHuwelijkZiekenzalving
      Wij zorgen voor Het Mannahuis De Kerit Parochie zonder Grenzen 't Huis-werk Zorgpastoraal Jongeren Cultuur Vrijwilligers gevraagd
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Wie zijn wij? Contactpunten Kalender Wij vieren Info vieringen Kerk-in-Roeselare Christelijke meditatie Streaming Sacramenten
DoopselEerste communieVormselHuwelijkZiekenzalving
Wij zorgen voor Het Mannahuis De Kerit Parochie zonder Grenzen 't Huis-werk Zorgpastoraal Jongeren Cultuur Vrijwilligers gevraagd

Drie wijze koningen

Laatste aanpassing op maandag 30 december 2024 - 10:35
Afdrukken

Drie wijze koningen

Wie  herinnert zich niet hoe wij ons in onze kindertijd op 6 januari als  koningen verkleedden en aanklopten bij buren en gekenden om wat snoep of een cent voor het goede doel. Wie waren eigenlijk die koningen?

Het evangelie van Matteüs

De evangelist Matteüs is een jood, die christen is geworden. Het publiek waarvoor hij zijn evangelie schrijft, zijn eveneens joden, die christen zijn geworden. Eén van de bedoelingen van zijn evangelie is Jezus te verkondigen als de vervuller van het Oude Testament, m.a.w. Jezus is de Messias of in het Grieks de Christus. Dit is de reden waarom Matteüs vaak Oud-Testamentische motieven in zijn evangelie verwerkt. Eén van de motieven is de verwondering van vreemde koningen over de wijze waarop God zich in Israël laat kennen. In het boek Kronieken lezen wij: ‘Salomo’s faam was ook doorgedrongen tot de koningin van Seba. Zij kwam in Jeruzalem aan met een zeer grote stoet kamelen, beladen met reukwerken, zeer veel goud en kostbare stenen, om hem met raadsels op de proef te stellen’ (2 Kron 9, 1). Wanneer God zich nu met Kerstmis laat kennen in Jezus, ontwerpt Matteüs een verhaal, analoog aan het verhaal van Salomon en de koningen van Seba, waarin wijzen uit het oosten het kind Jezus komen aanbidden met goud, wierook en mirre. De ster die de wijzen leidt, verwijst naar het Licht waarover sprake in Jesaja 9, 1. De evangelist Lucas vermeldt in zijn kerstverhaal dit motief niet.

De volksdevotie

Het verhaal van de wijzen sprak in de loop van de geschiedenis erg tot de verbeelding. Matteüs vertelt over wijzen zonder aantal, maar omdat er drie geschenken zijn werd hun aantal tot drie gereduceerd. Het betreft rijke geschenken, vandaar ‘koningen’. Matteüs kent hun namen niet, maar de volksdevotie doopte hen tot Melchior, Gaspar en Baltazar. Om nog meer te beklemtonen dat Jezus goed nieuws is voor alle mensen zonder onderscheid (universeel heil), werd al vlug één der koningen een zwarte huidskleur toebedeeld.

Pelgrims van hoop

We zouden de drie koningen kunnen typeren als pelgrims van hoop. Ze komen van ver uit het oosten en zijn op zoek naar ‘de pasgeboren koning der Joden’ (Mt 2, 2). Zij hebben in het oosten zijn ster gezien en zijn gekomen om Hem hun hulde te brengen. De ster vervult hen van hoop: God brengt Licht in hun duister bestaan. Ze ontzien zich geen moeite: ze verlaten hun land en hun cultuur op zoek naar een nieuwe God. Ze doen afstand van hun kostbaarste bezit (goud, wierook en mirre) om een nieuwe schat te ontdekken. In hun voetspoor willen ook wij in het heilig jaar vol hoop op zoek gaan naar Licht in ons duister bestaan.

Gebed

God en Vader,
de wijzen uit het oosten
helpen ons
gelovig in het leven te staan.

Ze staan verwonderd
in het leven.
Ze staan stil
bij het zien
van een buitengewoon Licht.
Ze lopen er niet
in een boog om heen.
Ze laten zich bevragen
door het onverwachte,
het ongeziene.

Ze laten al hun zekerheden los:
hun land, hun cultuur,
hun godsdienst,
hun vastgeroeste tradities.
Ze wagen ongebaande wegen.
De ster is hun énige gids
op weg naar een toekomst
hen onbekend.

Ze geven het beste van zichzelf:
goud, wierook, mirre.
Ze delen hun rijkdom.
Ze breken en delen.
Ze nemen het risico
van de armoede.
Ze staan onthecht in het leven.

Wie zo in het leven staan:
vol verwondering,
bereid los te laten
en op weg te gaan,
vrij en onthecht
ontdekken in een schamel kind
uw Aanwezigheid, Heer.

Wij bidden u, God,
dat wij zo’n mensen worden!

Renaat Desmedt

Drie wijzen, Poustinia

Poustinia © Poustinia

(Publieke afbeelding: Poustinia.be)

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook