Gregoriaans: hip of retro? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over de ICL Liturgische kalender Liturgische catechese Liturgische zang en muziek
      De eucharistie zingenLiedsuggesties Zingt JubilateAntwoordpsalmen voor de zondagsliturgie
      Aanvullingen missaal en getijdenboek Bijzondere vieringen Uitgaven van de ICL Liturgische suggesties Documenten Bisschoppenconferentie Nuttige links
Middeleeuws manuscript met gregoriaans © Pixabay

Gregoriaans: hip of retro?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 24 maart 2017 - 17:50
Afdrukken
Gregoriaans hoor je tegenwoordig vaker in wellnesscentra dan in de kerk. Toch is de tijd rijp om deze muziek weer nauwer te verbinden met de liturgie.

Het gregoriaans ligt aan de oorsprong van alles wat we vandaag kennen op kerkmuzikaal vlak. Het was de liturgische muziek bij uitstek. Vanaf de 10de eeuw onstaat er echter naast het gregoriaans een tweede spoor: van polyfone missen en koorwerken, tot en met instrumentale muziek. Ondanks de opkomende meerstemmigheid en het toenemende gebruik van niet-Bijbelse teksten en andere talen, bleef het gregoriaans zich handhaven.

Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw verdween de gregoriaanse zang in veel kerken. Merkwaardig, want op hetzelfde moment bevestigde Vaticanum II het gregoriaans als de kerkmuziek bij uitstek. Andere soorten muziek werden weliswaar niet uitgesloten, maar konden in principe slechts klinken wanneer ze aansloten bij de liturgische handeling.

We bevinden ons dus in een eigenaardige situatie: de Kerk erkent de gregoriaanse zang als eigen aan de liturgie, maar zingen doen wij deze gezangen haast nooit.

Alleen (gespecialiseerde) zangkoren leggen zich er nog op toe.

Gregoriaans was in de middeleeuwen de liturgische muziek bij uitstek. © Bibliothèque nationale de France

Waarom is Gregoriaans in onbruik geraakt?

  • Te moeilijk?

Zou het kunnen dat het genre te moeilijk bevonden wordt, precies omdat men weinig vertrouwd denkt te zijn met iets dat tot een ver verleden behoort? Dat kan natuurlijk - een gemakkelijk genre is het niet. Maar ervaring leert dat de meeste meerstemmige partituren van zangkoren vaak moeilijker zijn dan de gregoriaanse.

  • Te weinig verstaanbaar?

Kan Latijnse zang nog functioneren in de liturgie van vandaag, waar niet het Latijn, maar de volkstaal de belangrijkste is geworden?

Vormt de Latijnse taal op zich een struikelblok?

Waarschijnlijk niet. De Taizégemeenschap, die (paradoxaal genoeg) een bijdrage wil leveren aan de vernieuwing en vitalisering van de universele Kerk, kent diverse gezangen in het Latijn die jongeren probleemloos, en graag, meezingen.  Bovendien wordt het gros van de koorliteratuur in het Latijn aangeboden.

  • Oude glorie?

Spreekt het mensen van deze tijd niet meer aan? Er bestaan heel wat bestsellers met gregoriaanse zang, bijvoorbeeld Chant uit 2008, een cd gezongen door de cisterciënzers van het Oostenrijkse Heiligenkreuz. Gregoriaans kan je nu overal horen: in de huiskamer en de discotheek, in platenwinkels en wellnesszaken, in concertzalen en meditatieruimtes, en soms… opnieuw in de kerk.

Klaar voor een vernieuwde kijk?

Is het denkbaar dat het gregoriaans opnieuw wordt wat het altijd al geweest is: de liturgische muziek bij uitstek?

Dit is geen pleidooi voor een terugkeer naar ver vervlogen tijden.

We willen enkele ideeën aanreiken die kunnen leiden tot een vernieuwde kijk op de zin van het gebruik van het gregoriaans in de liturgie. Gregoriaans is namelijk liturgie, om een aantal fundamentele redenen.

  • Theologisch

Voor christenen is het gregoriaans het gezongen woord van God: het is de uitdrukking van het woord dat God tot ons richt, van het woord dat concreet mens is geworden in Jezus Christus. In die zin wordt de muzikale expressie van Gods woord een oproep om Christus te volgen en te leven volgens het Evangelie. Vanuit dit perspectief nodigt het zingen van het gregoriaans, zowel bij zanger als bij luisteraar, uit tot een radicale keuze, tot een diepchristelijke spiritualiteit.

  • Traditie

Zoals elk muziekgenre wil het gregoriaans uitdrukking, vertolking zijn van iets.  De muziek is onlosmakelijk verbonden met de Latijnse Bijbelvertaling van de heilige Hiëronymus. Tekst en muziek zijn met andere woorden nauw op elkaar betrokken. Omdat de basis van deze gezangen Bijbelteksten zijn, drukken ze geen persoonlijke gevoelens van individuele mensen uit.

Ze zijn de vrucht van een eeuwenlange traditie, waarin de zingende kerkgemeenschap van gelovige generaties haar geloof uitdrukte.

  • Liturgisch

Gregoriaans is liturgische muziek. Elk gezang heeft een specifieke plaats in het inhoudelijke traject van de liturgische dienst: de componisten waakten erover dat wat gezongen werd, tekstueel perfect aan sloot bij wat gezegd of gedaan werd. De muzikale uitwerking ondersteunt dit gebeuren: het is niet zo dat de zang elementen toevoegt aan de inhoud van de bijbelpericopen. Ze stelt deze in een ander licht: de inhoudelijke concepten worden overstegen en het onuitsprekelijke opent zich.

Het gregoriaans vormt geen opluistering van de liturgie, het is liturgie.

De heilige Augustinus noteerde in zijn kloosterregel: Laat de woorden die u zingt ook leven in uw hart. Het gregoriaans repertoire doet dat vanzelf, als het goed gezongen wordt.

Geen ‘Stille Nacht’ maar...

Er zijn zoveel gregoriaanse gezangen die karakteristiek zijn voor een bepaalde viering.

Zoals 'Stille nacht, heilige nacht' ons meteen in kerststemming brengt, zo heeft de introïtus Puer natus est nobis dat ook eeuwen gedaan.

Vanaf de eerste noten van de melodie worden we meegevoerd naar de inhoud van de viering.

Het Gregoriaans kan ons met andere woorden helpen om bepaalde feestdagen of periodes in het kerkelijk jaar een unieke kleur te geven. Niet zozeer omwille van de kleur, maar omdat het de kleur is die ons meteen bij de inhoud van de viering brengt.

Begin van de gregoriaanse intredezang voor Kerstmis: "Een kind is ons geboren..."

Verschillende genres combineren

We zijn in onze tijd meesters in het combineren van stijlen en genres. Dat komt omdat we er ook de kennis en technologische mogelijkheden voor hebben. Als we dat willen, kunnen we op een avond naar tien eeuwen muziekgeschiedenis luisteren.

Gaat het niet evenzo in de liturgie? Daar combineren we een Nederlandstalig lied met Engelse koorwerken, een Spaanse canon van Taizé, een Oekraïens Gospodi pomiluy met stukken uit de Deutsche Messe van Schubert.

Een gezonde combinatie van diverse liederen, een evenwichtige afwisseling in het gebrachte repertoire is waardevol – en sluit bovendien aan bij onze eigen geschiedenis.

Het zou getuigen van goede smaak mochten we binnen de liturgie tot een logische verhouding komen tussen eigen muziek en andere muziek, waarbij we ervoor waken niet de ene te verheerlijken ten koste van de andere.

Zo zal het goed doordacht inplannen van gregoriaans in onze kerkmuzikale vormgeving ons ook dichter brengen bij de inhoud van datgene wat we in de kerk komen vieren: de liefde Gods.

 

p. Jos Bielen, Averbode

Dit verscheen eerder in een uitgebreider artikel in het tijdschrift Zacheus.

Cum Jubilo, Damesschola Watou, in de Sint-Pietersbasiliek te Rome © Cum Jubilo, Watou

Gepubliceerd door

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Meer

Kerk in Vlaanderen
Artikel
Gregoriaans
Liturgie
Zang
kerkmuziek

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Laat niets jou ervan weerhouden om samen te zingen.
readmore

7 richtlijnen voor het zingen

icon-icon-artikel
Liturgisch congres 2018 © Pieter Stevens
readmore

Zingen we 'liedjes in de mis' of 'zingen we de mis'?

icon-icon-artikel
God loven met de woorden van God zelf
readmore

God loven met de woorden van God zelf: de psalmen

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook