Stille Zaterdag ... verstillen en wachten | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over de ICL Liturgische kalender Liturgische catechese Liturgische zang en muziek
      De eucharistie zingenLiedsuggesties Zingt JubilateAntwoordpsalmen voor de zondagsliturgie
      Aanvullingen missaal en getijdenboek Bijzondere vieringen Uitgaven van de ICL Liturgische suggesties Documenten Bisschoppenconferentie Nuttige links
“The Entombment of Christ,” from an Armenian Gospel-book, 1437. © MS Or. 2668, fol. 5v, British Library, London.

Stille Zaterdag ... verstillen en wachten

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 19 april 2019 - 12:00
Afdrukken
Stille Zaterdag is een dag van verstilling: na de gedachtenis van de kruisdood van Jezus waakt de Kerk bij het graf.

Op deze Stille Zaterdag verwijlt de Kerk bij het graf van de Heer en overweegt zijn lijden en sterven, hoopvol uitziende naar de verrijzenis. De tafel des Heren wordt vandaag niet gedekt. De eucharistie wordt niet gevierd tot aan het einde van de grote nachtwake waarin het ogenblik aanbreekt van de grote paasvreugde die vijftig dagen zal duren. (Romeins missaal)

Op deze dag waakt de Kerk dus bij de gestorven Heer en gedenkt ze dat Hij in het dodenrijk is afgedaald, dat hij met de mensen solidair is geworden tot in de duistere afgrond van de dood.

De homilie, toegeschreven aan Epifanius, bisschop van Constantinopel (+ 535), verwoordt mooi hoe ook dit geloofsgegeven in de traditie als een heilsmoment wordt opgevat:

Vandaag heerst er een diepe stilte op aarde, een diepe stilte en verder rust; een diepe stilte, want de Koning slaapt.

De aarde werd stil van ontzag (Psalm 76, 9), want God is naar het vlees ontslapen en zij die van oudsher ontslapen zijn, heeft Hij opgewekt. De vleesgeworden God is gestorven, de onderwereld siddert.

Hij gaat uit om het eerste maaksel van zijn handen als een verloren schaap te gaan zoeken. Hij wil zich ontfermen over hen die in het duister en de schaduw van de dood gezeten zijn. (Lucas 1, 79); om de geketende Adam samen met de geketende Eva uit hun smarten te verlossen, gaat God, tevens Mensenzoon, hen tegemoet ... met de woorden:

'Ontwaak, slaper, sta op uit de dood, en Christus’ licht zal over u stralen' (Ef 5, 14).

Ik ben uw God, die omwille van u uw zoon geworden is; die omwille van u en van hen die uit u voortgekomen zijn, nu spreekt en met gezag de geboeiden beveelt: 'Treedt naar buiten', en tot hen die zich in de duisternis bevinden: 'Wordt verlicht', en tot hen die neerliggen: 'Ontwaakt.'

Geschonden Christus, beeld van de mens © Joris Polfliet

Gepubliceerd door

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Meer

Liturgie en Catechese
Artikel
Goede Week
Stille Zaterdag
Liturgie

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Paasvuur © Catho Bordeaux
readmore

De paaswake, een doortocht

icon-icon-artikel
'Ik ben gekomen om te dienen.'
readmore

Twee sleutelwoorden voor de viering van Witte Donderdag

icon-icon-artikel
Berswordt altaar, 1400–35 © Metropolitan Museum
readmore

Vier ankerpunten in de liturgie van Goede Vrijdag

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook