Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 1 / 3 | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Mediazondag

Mediazondag

  • Startpagina
  • Zoeken
  • Meer
    • Contacten
      Guimardstraat 1, 1040 Brussel
      02 507 05 94
      g.lesage@interdio.be
      Kerknet
      Kerknet
    • Zoeken
    • Materiaal Mediazondag 2023
      Boodschap van paus Franciscus voor de 57ste WereldcommunicatiedagLiturgische suggesties voor Mediazondag
      Ik wil een microsite beheren op Kerknet Ik wil een banner naar Kerknet op mijn website Steun Kerknet Websites van religies en levensbeschouwingen in Vlaanderen
Je website is je gelaat - broeder Gabriel

Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 1 / 3

Sim D'Hertefelt

Sim D'Hertefelt

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 11 september 2017 - 8:00
Afdrukken
In 3 afleveringen bieden we een stappenplan voor digitale geloofscommunicatie. Vandaag: waarom communiceren over geloof via internet?

Is geloofscommunicatie via internet wel een goede zaak? Bij mijn generatie (ik ben 44) en jongeren komt die vraag niet op. Het is een evidentie.

Dat sommigen daaraan twijfelen, heeft wellicht te maken met onwennigheid. Soms ook angst dat het digitale - dat ze niet kennen en niet (altijd) smaken - praktijken zal vervangen die ze wel kennen en wel smaken. Vaak is die angst ongegrond.

Niet alles wordt digitaal, maar het digitale speelt in (bijna) alles een rol.

Er bestaat in onze samenleving weinig dat niet op een bepaald moment bemiddeld wordt door internet. Ook geloven. Zeker als het gaat om de geloofservaring doorgeven aan nieuwe generaties. Dat kan je aantonen met statistieken, maar twee getuigenissen zeggen zoveel meer.

Geloof was iets voor onnozele mensen - An Depuydt

An Depuydt (midden). Foto © Liselotte Anckaert

An is leerkracht fysica en moeder. Geloven is voor onnozele mensen, vindt ze. Tot ze met mindfulness begint. De boeddhistische achtergrond ervan komt haar vreemd over.

Ik zocht via Google naar het verband tussen christendom en meditatie en vond een site over christelijke meditatie. An Depuydt

Het begin van een bekeringsverhaal dat je vindt op Kerknet.

Je website is je gelaat - broeder Gabriel

Je website is je gelaat - broeder Gabriel

Een tweede voorbeeld. Broeder Gabriël is de jongste trappist in de Abdij van Orval. Toen religieus leven voor hem een mogelijke levenskeuze werd, deed hij dit:

Ik zocht op internet naar een Belgische abdij waar ik een week kon gaan meeleven. De website van de abdij van Orval bood een aantrekkelijk beeld: helder en duidelijk. Tja, zo gaat dat met ons, jongeren. Je website is je gelaat, zo zien wij dat.

Je kan het roepingsverhaal van broeder Gabriël lezen op Kerknet.

Zo gebeurt evangelisering nu

Niet in theorie, maar in de praktijk. En natuurlijk spelen ook ontmoetingen met mensen een rol en boeken en retraites en sacramenten en liturgie, enzovoort.

Angstige vragen of internet bestaande praktijken zal vervangen en of dat wel verantwoord is, zijn zelden praktisch relevant. Bovendien leidt het de aandacht af van de echte uitdagingen en mogelijkheden van geloofscommunicatie via internet.

Concurrentie om de aandacht

De echte uitdaging voor digitale geloofscommunicatie is niet de eventuele concurrentie met andere kanalen van geloofsoverdracht. Als die er al zijn voor jongeren, is er meestal sprake van aanvulling, niet vervanging.

De echte uitdaging is de concurrentie met andere mediaproducenten. Er is veel inhoud van hoge kwaliteit beschikbaar op het web. Aandacht moet je verdienen in dit strijdtoneel. Voor geloofscommunicatie betekent dat vooral creatiever en professioneler gaan werken.

Meer weten

  • Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 2 / 3:
    religieuze contentmarketing, hoe pak je het aan?
  • Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 3 / 3: 
    hoe word je een geloofwaardige producent in het nieuwe medium?
  • Lees de communicatietips van Kerknet
  • Dit artikel verscheen in het themanummer over digitaal geloof van Tijdschrift voor Geestelijk Leven, september 2017, 5.

Gepubliceerd door

Mediazondag

Meer

Artikel
communicatietips
Mediazondag
Digitale media

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook