Terug naar school
Er is wel spanning, maar het is een aangename spanning
Binnen enkele dagen is het zo ver. Dan gaan de scholen weer open en is de vakantie onherroepelijk afgelopen. De boekentassen worden weer van onder het stof gehaald, de potloden geslepen en de brooddozen gerecupereerd. Ook voor de leerkrachten is het een nieuwe start. We gingen in Hulste op bezoek bij Heidi Geldhof die al sinds 1989 in het vak staat. De laatste 14 jaar werkt juf Heidi als zorgcoördinator in de vrije basisschool De Wingerd in Bavikhove. We waren benieuwd hoe zij de start van het schooljaar ervaart.
Was de vakantie lang genoeg om de batterijen opnieuw op te laden?
Ja hoor, ’t is zeker lang genoeg geweest. Ik heb er echt van genoten. Ik kon ook echt tot rust komen. Het was natuurlijk een beetje té warm. Wat een geluk dat we in deze zomerperiode geen les hoefden te geven. Dat zou zeer moeilijk geweest zijn. Maar nu mag het voor mij allemaal weer gaan beginnen.
Het is een publiek geheim dat het schooljaar voor leerkrachten vroeger van start gaat dan 1 september. Wat wordt er van hen dan verwacht?
Dat zal voor iedereen wel een beetje anders zijn. Voor iedere leerkracht is er een klusjesdag . Die klusjesdagen zijn er al vanaf 1 juli, het begin van de vakantie. Dan worden bijvoorbeeld de zolder of de kelder opgeruimd, de klassen eventueel heringericht, op de speelplaats krijgen veel dingen een nieuw laagje verf, enz. De twee laatste weken van augustus ben je echt helemaal in de weer voor het nieuwe schooljaar. Er zijn de personeelsvergaderingen, de bijeenkomsten van het schoolkernteam, de werkgroepen die aan de slag gaan, de parallelpartners die samen komen om een jaarplanning en lessenroosters op te maken. Jaarthema en projecten worden voorbereid. Veel praktische zaken moeten geregeld worden: de turn- en zwem-uren, de verdeling van het toezicht, de rijen,… De dossiers van de leerlingen worden opgevraagd, doorgegeven en besproken. Logopedisten beginnen mails te sturen met vragen over bepaalde leerlingen. De laatste donderdag van de vakantie is er een opendeur-avond. Dan kunnen de kinderen al eens komen kijken. Dan zorg je dat de klassen klaar staan en in orde zijn, dat ze al eens door de boeken kunnen bladeren…
En dan is er de eerste schooldag…
De eerste dag is geen dag als de andere. Er is wat stress, maar op een positieve manier. Zowel voor de volwassenen als voor de kinderen. Er is iets nieuws; een zekere spanning. Maar het is wel een aangename spanning. Meestal is er een gezamenlijk moment. Dat gezamenlijk moment wordt voorbereid door de werkgroep ‘de eerste september’. Afhankelijk van de inbreng en de creativiteit van de mensen in die werkgroep is het een spel, een soort receptie, een dansje, een lied, of een toneeltje. Er is ook de Toeka, een leerkracht die verkleed is in een vogel met een rood pak. Het is een ludieke figuur die animatie komt brengen en nieuwe kinderen verwelkomt.
Dat gezamenlijk moment plannen we echter niet meer om 8:35u. We hebben het gevoel dat het beter is om de kinderen eerst even rustig de klas te laten binnengaan. Daar kunnen ze met de nieuwe leerkracht kennismaken. Nieuwe kinderen worden naar voor geroepen om voorgesteld te worden. Natuurlijk kennen de meeste kinderen elkaar wel.
Heb je die eerste dag ook te maken met de ouders? Want die zijn wellicht ook een beetje gestresseerd?
Ja, vooral de ouders van nieuwe kinderen, de peuters. De directeur heeft ingevoerd dat de ouders nu ook nog even kunnen meegaan om een koffietje te drinken, zodat ze die eerste dag iets langer bij hun kind zijn. Maar voor de meeste ouders met kinderen die al gewoon zijn om naar school te komen, is de eerste dag een evidentie. En de kinderen zelf verlangen er wel naar om hun vrienden terug te zien.
Is de start van een schooljaar anders in een katholieke school?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb geen vergelijkingspunt. Elke school organiseert sowieso de eerste schooldag op zijn eigen manier. Er is bij ons natuurlijk wel bij de start van het schooljaar een eucharistieviering, maar dat is niet op de eerste dag. Omdat het gewoon praktisch niet haalbaar is. Maar de voorbereiding van de startviering gebeurt eveneens door een werkgroep op het einde van de vakantie. Die eucharistie zelf vindt altijd plaats in de kerk, niet in de school. De kerk zit dan helemaal vol. In Bavikhove hebben we nog een beetje het gevoel dat we een parochiepriester hebben. Marc Coudijzer woont nu wel in Stasegem, maar hij is wel een vertrouwd figuur voor de kinderen. We hebben een eucharistieviering bij de start en het einde van het schooljaar. Daarnaast zijn er ook andere vieringen, zoals bij de start van de advent of vasten.
Zal de start van het schooljaar 2018 – 2019 zich onderscheiden van de andere schooljaren?
In het onderwijs is er eigenlijk wel altijd iets nieuws. Zo hebben we elk jaar hebben we een ander jaarthema. Bijvoorbeeld ‘Accent op Talent’ of ‘Maak van elke dag een fijne dag’ waren onze thema’s van de vorige schooljaren.
Dé grote vernieuwing staat bij ons echter op het programma van volgend jaar. Dan starten wij zoals in vele andere scholen met ‘ZILL’, wat staat voor ‘Zin in leren! zin in leven!’. Dat is het nieuwe leerplanconcept voor het katholiek basisonderwijs dat de huidige leerplannen voor het basisonderwijs zal vervangen. Het zal dit jaar een grote uitdaging worden om die vernieuwingen goed voor te bereiden.
Ik wens jou en je collega’s alvast een boeiend schooljaar met heel veel interessante momenten. Bedankt voor de fijne babbel.
Lieven Defour