Het paasmysterie en zegeningen | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over de ICL Liturgische kalender Liturgische catechese Liturgische zang en muziek
      De eucharistie zingenLiedsuggesties Zingt JubilateAntwoordpsalmen voor de zondagsliturgie
      Aanvullingen missaal en getijdenboek Bijzondere vieringen Uitgaven van de ICL Liturgische suggesties Documenten Bisschoppenconferentie Nuttige links
Dimanche des Rameaux, Saint-Honoré-d’Eylau, Parijs, 2017 © Corinne Simon/CIRIC

Het paasmysterie en zegeningen

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op donderdag 25 maart 2021 - 13:19
Afdrukken
Doorheen de Goede Week wordt duidelijk dat we zegeningen moeten beschouwen als een deel van de openbaring van het heilsmysterie.

Wanneer mensen de palmtakken laten zegenen, wordt dit gewoon ervaren vanuit een religieuze en christelijke vraag in een heel volkse vorm. Deze vraag wordt echter door het  traject  van  de  Goede  Week  geëvangeliseerd.  Dit  traject  voert  elke  gedoopte  terug  naar de bron van het geloof, naar de verlossing in Christus.

“De  liturgie  van  de  sacramenten  en  sacramentaliën  bewerkt  dat  voor  gelovigen  met de goede ingesteldheid ongeveer elke gebeurtenis in het leven geheiligd wordt door de goddelijke genade die voortkomt uit het paasmysterie van Christus’ lijden, dood  en  verrijzenis,  waaraan  alle  sacramenten  en  sacramentaliën  hun  kracht  ontlenen.  Zo  is  er  vrijwel  geen  eerzaam  gebruik  van  stoffelijke  elementen  dat  niet  gericht  kan  worden  op  de  heiliging  van  de  mens  en  de  lofprijzing  van  God”  (constitutie ‘Sacrosanctum Concilium’ over de heilige liturgie, art. 61).

Het  is  dus  vanuit  het  paasmysterie  en  vanuit  de  weg  die  ons  wordt  aangereikt  doorheen de Goede Week dat we zegeningen moeten beschouwen als een deel van de openbaring van het heilsmysterie.

Een initiatief van God

Vanaf het begin van de schepping wil God het goede van de mens en Hij zegent zijn schepselen.

“God zegende hen, en God sprak tot hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte dat over de grond kruipt’.” (Gn 1, 28). In het Oude Testament zegent God zijn schepselen en toont hen zijn welwillendheid, zoals bij de zegening van Abraham en zijn nageslacht (Gn 12, 2-3). De aartsvaders brengen op hun beurt Gods zegen aan hun kinderen over door hen de handen op te leggen (Gn 48, 14). Ook de priesters zegenden de mensen in Gods naam om hun zijn genade en vrede toe te wensen. Wederkerig zegenden de mensen God om Hem te danken, in het bijzonder in de psalmen.

Op  zijn  beurt  zal  het  Nieuwe  Testament  de  zegenrite  hernemen,  die  Jezus  meermaals toepaste (Mt 14, 19; Mc 14, 22), wanneer Hij zijn Vader en de mensen zegende (Mc 10, 16; Lc 24, 50-51). Maar Gods grote zegen voor de mens openbaart zich in het paasmysterie, waar God aan de mens het grootste en het beste biedt: zijn eigen leven, geschonken in Christus’ dood en verrijzenis, en ook de gave van de Geest.

“Toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft de Vader zijn Zoon gezonden en door Hem die het vlees heeft aangenomen, heeft Hij de mensen gezegend met elke geestelijke zegen. De oude vloek werd zo voor ons tot zegen, wanneer ‘de zon der gerechtigheid is opgegaan, Christus onze Heer, die de vloek heeft weggenomen en ons de zegen heeft gebracht’.

Christus,  Gods  grootste  zegen,  heeft  in  het  evangelie  zijn  broeders,  en  vooral  de  allerkleinsten,  gezegend  en  Hij  richtte  zijn  zegenbede  tot  de  Vader.  Na  de  glorie  van zijn hemelvaart, stortte Hij van bij zijn Vader over zijn broeders, die Hij door zijn bloed had verlost, de Geest uit. In Hem kunnen ze de Vader loven, Hem in alles hoog verheffen, Hem aanbidden en danken en door goede werken tot de gezegenden van zijn koninkrijk gerekend worden.”

(De Benedictionibus, Praenotanda generalia, nr. 2 en 3)

 
Dimanche des Rameaux, Saint-Honoré-d’Eylau, Parijs, 2017 © Corinne Simon/CIRIC

De Goede Week, een week van zegeningen

Wanneer  we  de  Goede  Week  bekijken  vanuit  de  invalshoek  van  de  zegeningen,  komen  we  onvermijdelijk  uit  bij  Palmzondag  en  de  zegen  aan  het  begin  van  de  viering.  Velen,  die  slechts  af  en  toe  naar  de  kerk  komen,  herleiden  wat  eigenlijk  het portaal uitmaakt van het paasmysterie, tot het simpele gebaar van de priester die palmtakken zegent. Nochtans, wanneer we de liturgische teksten van die dag bekijken,  stellen  we  vast  dat  de  bedoeling  van  de  Kerk  elders  ligt: 

“Palmzondag leidt ons binnen in de viering van Christus’ paasmysterie, zijn lijden, kruisdood en opstanding.  Wij  zijn  hier  nu  samengekomen  om  te  getuigen  van  onze  bereidheid  de Heer te volgen”.

Dit citaat uit het openingswoord wordt voorafgegaan door de lofzang  tot  Christus:  “Hosanna,  de  Zoon  van  David.  Gezegend  Hij  die  komt  in  de  naam van de Heer. Hosanna, in de hoogste hemel” (Mt 21, 9). Het is tot Christus, die zijn paasmysterie binnengaat, dat we ons richten. De zegening van de palmtakken herinnert ons eraan: “Eeuwige en almachtige God, zegen deze groene palmtwijgen, nu  wij  Christus  willen  volgen  op  zijn  weg...”  Christus  volgen,  dát  is  de  inzet  van  deze zegen die perfect geïllustreerd wordt door de processie achter het kruis. God zegent zijn volk in deze navolging van Christus “zodat wij deelgenoten worden van zijn verrijzenis”. De zegening van de palmtakken laat ons reeds horen dat Christus het hart uitmaakt van de zegen die zijn Vader aan de mensen schenkt.

De andere vieringen van de Goede Week doen niets anders dan deze dimensie van zegen  versterken  die  Paulus  in  zijn  brief  aan  de  christenen  van  Efeze  vermeldt:  “Gezegend is de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelse regionen in Christus heeft gezegend met elke geestelijke zegen” (Ef 1, 3). Tijdens de chrismamis worden de zegening van de ziekenolie en de wijding van het heilig chrisma  in  dit  perspectief  geplaatst.  Het  is  vanuit  Christus,  het  oersacrament,  dat we deze zegeningen moeten beschouwen. Hun sacramentele dimensie vloeit voort uit Christus die verzorgt, geneest, versterkt en hun heiliging is het werk van zijn  Geest.  In  de  eucharistieviering  van  Witte  Donderdag,  waarin  we  het  Laatste  Avondmaal  gedenken,  lezen  we  de  brief  van  Paulus  aan  de  Korintiërs.  Terwijl  Jezus, naar Joodse traditie, het zegengebed over het brood en de wijn uitspreekt, geeft  Hij  er  een  nieuwe  dimensie  aan.  Het  brood  en  de  wijn  zijn  gaven  van  God,  vitaal voor de mens. Welnu, ze worden Christus’ Lichaam en Bloed, gebroken en vergoten voor ons heil. God stelt zich niet tevreden met ons het beste (bene) toe te wensen (dicere). Hij houdt het niet bij een zegen. Hij maakt zijn zegen waar door Christus die ons laat delen in Gods eigen leven.

Goede Vrijdag neemt ons mee op de weg van Christus’ lijden en kruisdood die we in de liturgie kunnen vereren. Niet evident wellicht om daarin een teken van Gods zegen te herkennen. Nochtans klinkt de antifoon bij psalm 66, ter begeleiding van de kruishulde, als volgt:

“Vol eerbied, Christus, aanbidden wij uw kruis en wij zingen de lof van uw heilige verrijzenis. Want zie, door het kruis kwam er vreugde in heel de schepping”.

Op die manier wordt het unieke van het paasmysterie onderlijnd en wordt het kruis dat wij vereren het teken van Gods zegen voor de mensheid die Hij wil redden uit het verdriet van duisternis en dood om haar vreugde te schenken.

De beschouwing van Christus aan het kruis leidt ons, doorheen de stilte van Stille Zaterdag, naar de beschouwing van de verrezen Christus. Dan zingen we “Alleluia” en zegenen we God voor deze ultieme zegening die de verrijzenis is. Welk groter goed  (bene)  zou  God  de  mens  nog  kunnen  toewensen  (dicere)  dan  de  verrijzenis  waarin Christus ons binnenleidt om te delen in Gods eigen leven, een eeuwig leven waarover  “het  lijden  en  de  dood  geen  macht  meer  heeft”  (Rom  6,  9)?  Bestaat  er  een mooiere zegening dan een open graf dat leven aankondigt, waar God ons deel aan geeft? In die zin staat de Goede Week voor een en dezelfde zegen van God voor de mensen. Elke zegening is wel geworteld in Genesis, want de schepping is een zegen, maar ze vindt haar zin en voltooiing in Christus’ opstanding als de belofte van heil voor de hele mensheid.

 

Christus, het hart van iedere zegening

Voortaan  is  Christus  het  hart  van  iedere  zegening: 

“Zegeningen  zijn  tekenen  die  geworteld zijn in Gods Woord en die in geloof worden gevierd. Zij tonen en openbaren het nieuwe leven in Christus, dat zijn oorsprong en groei vindt in de sacramenten van Christus’ nieuw Verbond”

(De Benedictionibus, Praenotanda generalia, nr. 10).

Wie Gods wonderwerken verkondigt, brengt het heil in Jezus Christus in herinnering. Om dit te ontdekken moeten we maar naar het Benedictionale kijken: het overgrote deel  van  de  voorgestelde  lezingen  zijn  geplukt  uit  het  Nieuwe  Testament.  Terwijl  de zegengebeden meestal tot de Vader gericht zijn, verwijzen velen ook naar een aspect van het Christusmysterie en sommigen richten zich tot Christus zelf.

Christus  leert  ons  ook  de  juiste  houding  aan  te  nemen  tegenover  God.  Voordat  we  aan  God  zijn  weldaden  kunnen  vragen,  leert  hij  ons  Hem  te  prijzen,  Hem  als  de  bron  van  alle  goeds  te  erkennen  en  Hem  daarvoor  te  danken.  De  liturgie  is  rijk aan woorden die God prijzen, loven en danken. De psalmen, het Gloria en de eucharistische gebeden zijn daarvan goede voorbeelden. Zo begint het christelijk gebed met goed te spreken over God, vooraleer we Hem vragen om verhoring. Dat is het wat Jezus doet: vooraleer Hij zich als Verlosser manifesteert, keert Hij zich eerst tot zijn Vader.

Hoe  gaan  we  dan  best  om  met  de  aanvragen  voor  een  zegening,  waarmee  we  deze beschouwingen begonnen? Ze zijn een kans om God dank te zeggen, om de mensen in hun dagelijks leven te bereiken en om hen te zeggen dat Christus met hen meegaat op hun levensweg. De Goede Week helpt ons om te begrijpen dat God zijn beloften nakomt en dat Hij niets anders wil dan het heil van de mens. Immers, met Pasen geeft Hij zijn leven als de allermooiste van alle zegeningen. Door aan die zegeningen alle ruimte te bieden, verkondigt de Kerk de Blijde Boodschap en wordt ze een volk dat God looft en prijst.

 

S. KERRIEN, Mystère pascal et bénédictions, in SERVICE NATIONAL DE LA PASTORALE LITURGIQUE ET SACRAMENTELLE (ed.), Les bénédictions (Collection Célébrer, n°3), Paris, Mame, p. 9-14.
Vertaling J. Maes. Verschenen in Zacheüs – Thuiskomen in de liturgie 34/2 (2021), p. 38-41.

Gepubliceerd door

Interdiocesane Commissie voor Liturgie

Meer

Liturgie en Catechese
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

'Ik ben gekomen om te dienen.'
readmore

Twee sleutelwoorden voor de viering van Witte Donderdag

icon-icon-artikel
Berswordt altaar, 1400–35 © Metropolitan Museum
readmore

Vier ankerpunten in de liturgie van Goede Vrijdag

icon-icon-artikel
Holy Saturday © Roxolana Luczakowsky
readmore

Stille Zaterdag ... verstillen en wachten

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook