Komt laten wij aanbidden ... | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Rembrandt van Rijn, Aanbidding van de herders, met olielamp, ca. 1654, Museum of Fine Arts, Houston

Komt laten wij aanbidden ...

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 15 december 2020 - 10:53
Afdrukken
Aanbidding van de herders

Volgende zondag is het de vierde zondag van de Advent en dat betekent dat de geboorte van het Jezuskind met Kerstmis dichtbij is. Spijtig genoeg zullen we Kerstmis moeten vieren zonder vieringen in onze kerken. We zullen ons dit jaar nog lang blijven herinneren: geen vieringen in de Goede Week en met Pasen, ook niet tijdens de Advent en met Kerstmis! Zelfs geen nachtmis. Ik kan me niet indenken dat ik ooit een kerstnachtviering gemist heb. Dan moet ik nog heel klein zijn geweest. Maar hoe dan ook, we vieren Kerstmis, ook al is het thuis, misschien zelfs alleen. We blijven wel Adventsbezinningen schrijven, met daarin een korte huisliturgie. En we zullen dat ook voor Kerstmis doen. Bezorg ons jullie mailadres of postadres en we zorgen ervoor dat je het toe krijgt. In dit artikel laten we ons voor de bezinning inspireren door een ets van Rembrandt, een beetje een zoekplaatje, maar inhoudelijk sterk.

Deze ets van Rembrandt van Rijn draagt als titel 'Aanbidding van de herders, met lamp'. Maar er ontbreekt iets op deze prent: er is geen enkel schaap te zien. Kan dit ontbreken van schapen een vergissing zijn geweest? Maar Rembrandt staat meer bekend om zijn subtiele en doordachte uitbeeldingen van gewijde taferelen dan om artistieke onoplettendheid. Dat de schapen zijn weggelaten zie ik niet zomaar als een slordigheidje; het zou ons juist iets te bieden kunnen hebben.

Doordat Rembrandt breekt met de traditionele iconografie van herders met lammetjes, wordt de kijker gestimuleerd om nog eens na te denken over de inhoud van deze prent. De nadruk ligt hier niet op het uitbeelden van een vertelling, maar op het bevorderen van spirituele toewijding bij de kijker. Waar een geschiedenis wordt uitgebeeld zoals de komst van herders met schapen, is de kijker een externe waarnemer van andermans vroomheid. Maar het onderwerp van deze prent is de openbaring van het sacrale in het gewone leven plus het effect van die openbaring. Een terugkerend thema in de kunst van Rembrandt is de betekenis van zien voor geloven. Deze veehoeders ondergaan een geestelijke transformatie door wat zij zien. En zo heeft de prent van Rembrandt misschien ook voor de kijker transformatie en inspiratie te bieden.

Een groepje herders komt de pasgeboren Christus zien. Terwijl dit nederige landvolk binnenkomt, staat een verwelkomende Jozef op van een op zijn kant liggende kruiwagen om hen als geëerde gasten te begroeten. Rembrandt brengt de compositie in evenwicht door tegenover de figuren links twee koeien aan de rechterzijde te plaatsen, achter Jozef. Zo wordt de heilige familie het centrum van de compositie.

Rembrandt van Rijn, Aanbidding van de herders, met olielamp, ca. 1654, Museum of Fine Arts, Houston

Voor de mannen en vrouwen en minstens één kind die voorover leunen om beter te zien, is de aanblik van deze slapende baby een openbaring van verhulde heerlijkheid. Een man die Christus herkent als de mens geworden God, neemt zijn hoed af in het besef dat hij bij iets heiligs aanwezig is. Daar komt bij dat Rembrandt met de opbouw van zijn compositie de ogen van de kijker naar het goddelijke licht trekt dat het rustende kind uitstraalt.

De dramatische hoofdpersoon is hier misschien helemaal geen persoon, maar het licht. Rembrandt werkt met een samenspel van natuurlijk en heilig licht. Aan de wand hangt een lamp die zowel licht als schaduwen werpt. Maar de schaduwloze Christusfiguur heeft zijn eigen uitstraling. Dit licht, natuurlijk zowel als bovennatuurlijk, maakt een soort aureool in het centrum van Rembrandts ontwerp.

Rembrandts compositie vormt een aureool rond Maria en Christus. Er is een lijn, soms aanwijsbaar en soms impliciet aanwezig, die een cirkel om moeder en kind vormt. Deze lijn verbindt de man die links staat, via de gebogen lijn van de stal, met Jozef rechts. Deze lijn loopt door aan de onderrand van de compositie. De aanwezigheid van deze cirkel wordt verder geaccentueerd door het feit dat ze het lichtste deel van de compositie omcirkelt. Het valt op dat deze aureool van heilig licht meer dan alleen Maria en Christus omsluit. Ook Jozef is erin opgenomen. En ze omvat zelfs een paar herders. De plaatsing van dit gewone volk binnen de lichtkring is misschien uit te leggen als een manier om hun geestelijke transformatie zichtbaar te maken. Op dit ogenblik, terwijl ze Christus zien en herkennen en aanbidden, worden deze schaapherders opgenomen in het domein van het transcendente.

Rembrandts prent maakt ook ons tot getuige van deze openbaring van verhulde heerlijkheid. Het visuele en geestelijke brandpunt van deze ets is de slapende Christus. Als belangrijkste figuur die de kijker zelf bij het gebeuren betrekt zou men echter de staande man met de lange mantel links kunnen aanwijzen. Dit is een plaatsvervangende figuur. Hij is de figuur met wie de kijker zich kan identificeren. Door hem wordt de kijker getransformeerd van een externe toeschouwer tot een aanwezige in de stal. Rembrandt heeft deze plaatsvervangende figuur, en daarmee de kijker, aan de rand van de eerder beschreven aureool geplaatst. Het is precies het ogenblik waarop de lange man het licht binnentreedt. En wij voelen ons zo mee opgenomen in dat heilige.

Als Rembrandt een bijbels tafereel tekent of schildert – en vooral dit kersttafereel – dan is het zijn bedoeling om te groeien van zien naar geloven, van herkenning naar aanbidding. Het zien van de verhulde heerlijkheid van Christus brengt een geestelijke transformatie teweeg. Het is alleen nog aan de kijker om zelf te zien en te reageren.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Advent en Kerstmis
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Jezuskind © Birger Dassonneville
readmore

Zegengebed over het kindje Jezus

icon-icon-information
De herders gaan naar Betlehem © Roel Ottow in 'Hosanna'
readmore

Mosterdzaadjes ~ De herders komen op bezoek

icon-icon-artikel
Jezus is geboren © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Jezus wordt geboren

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook