Opkomen voor de ander vanuit onze vreugde | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Vreugdezondag

Opkomen voor de ander vanuit onze vreugde

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 6 december 2021 - 16:07
Afdrukken

De derde zondag van de Advent is de 'vreugdezondag' maar ook de 'zondag van Welzijnszorg'. Het is ook de zondag van Johannes de Doper, de grote profeet en voorloper, die Jezus zal aanwijzen als de Messias, maar die vandaag een antwoord zal geven op de vraag die mensen van alle tijden stellen: 'Wat moeten wij doen? Hoe kunnen wij een leven leiden dat God welgevallig is, een leven dat openstaat voor Gods menswording in ons?' De Advent is de tijd bij uitstek om ons te laten aanspreken door de profeten Jeremia, Baruch, Sefanja en Micha. Zij spreken ons rechtstreeks aan.

Vreugdezondag

Profeten hebben niet de bedoeling de mensen de stuipen op het lijf te jagen. Als ze spreken van dreigende rampen, dan is dat juist om te vermijden dat hun onheilsprofetieën zouden uitkomen. Want profeten zijn mensen met een heldere kijk op wat er gaande is. Ze beseffen dat het zo niet verder kan, ze waarschuwen de mensen voor de onvermijdelijke gevolgen en roepen op om anders te gaan leven. Anders loopt het fout.

Johannes de Doper - Liebfrauenkirche Mannheim © Image

Johannes de Doper is zo'n profeet die in de lijn van zijn Bijbelse voorgangers de mensen oproept tot verandering van levenswijze. En wat zou je nu verwachten van zulk een asceet die 'de wereld vaarwel heeft gezegd' om in de woestijn sprinkhanen te eten? Zou die dan niet voorstellen om, zoals hij, boetekleren aan te trekken, onze comfortabele huizen achter te laten en in de woestijn te vasten en te bidden. Neen, niets van dat alles. Hij spreekt een heel andere taal. Wie twee kledingstukken heeft, geeft er een aan wie geen heeft. En wie maar één kleed heeft, hoeft dat niet in twee te scheuren om zoals Sint-Maarten de helft aan de bedelaars te geven. We hoeven alleen te delen van ons teveel.

Johannes is blijkbaar niet die grimmige wereldvreemde onheilsprofeet zoals zijn uiterlijk doet vermoeden. Hij is de wegbereider voor de Heer en die weg is niet zo onmogelijk als gedacht wordt: '... en wie eten heeft, doe zoals wie twee kleren heeft: dat hij geeft aan wie geen eten heeft'. Dat is zijn eenvoudige maar duidelijke raad.

Misschien zijn we wat verrast of zelfs ontgoocheld dat het zo eenvoudig is! Zal Gods komen inderdaad afhangen van ons meedelen aan de armen? Is het wel verstandig om zomaar bedelaars te eten te geven? Moeten we niet eerder 'leren vissen in plaats van ze vis te geven'? Moeten we niet de oorzaken van de armoede aanpakken in plaats van aalmoezen te geven?

Nog verrassender is dan het antwoord van Johannes aan de tollenaars. Deze tolbeambten zijn in de ogen van de vrome joden geen onschuldige douaniers, maar mensen die belasting inden voor de Romeinse bezetter. Maar ook aan hen schrijft Johannes geen revolutionaire structuurveranderingen voor. Hij zegt niet dat ze hun beroep moeten opgeven. Alleen dat ze niet méér mogen vragen dan de voorgeschreven tarieven. En hetzelfde met de soldaten. Die stonden ook in dienst van de bezetter. Johannes zegt hun enkel dat ze geen misbruik mogen maken van hun positie en geen mensen mogen afpersen.

Johannes preekt dus geen opstand tegen het onrechtvaardige uitbuitingsregime van zijn tijd; hij preekt geen afschaffing van het leger. En toch droomt hij van een samenleving zonder belastingen en zonder wapens. Maar hij wijst een weg die niet de symptomen van de armoede aanpakt, maar wel de oorzaken. Want de oorzaak van uitbuiting en geweld is het gebrek aan solidariteit en verantwoordelijkheid. Het Rijk Gods kan niet wachten op de resultaten van politieke, sociale en economische structuurveranderingen. Het Rijk Gods breekt nu al door waar de honger van een arme gestild wordt in een gebaar van eerbied, meeleven en vriendschap, waar mensen ondervinden dat solidariteit geen leeg begrip is.

Affiche Welzijnszorg 2021

Welzijnszorg pleit ook voor een structurele aanpak van het armoedeprobleem. Maar ondertussen is er nog altijd armoede, worden mensen in onze samenleving uitgesloten. Zoals de mensen toen, ten tijde van Johannes de Doper, moeten wij ook de vraag stellen: wat kunnen wij eraan doen? Het antwoord van Johannes is duidelijk: of je nu soldaat bent, tollenaar of gewoon iemand die voldoende heeft aan voedsel en kleding, deel met wie niets heeft of te weinig heeft.

Ja, nog teveel mensen zitten gevangen in armoede, ook bij ons. Met het thema 'Wonen: een gunst en geen recht? Onaanvaardbaar!' roept de kerkelijke adventsactie Welzijnszorg op tot solidariteit en samen opstaan tegen armoede. Goed wonen is van levensbelang en toch is dit voor veel mensen in armoede geen realiteit. Daarom willen we in de collecte van de derde Adventszondag een belangrijk signaal geven van solidariteit. Dan zal het ook deugd doen dat wij zondag in de eerste lezing de profeet Sefanja horen jubelen van vreugde. Ja, mag er op Gaudete-zondag een lied van vreugde klinken in ons hart en in onze samenleving.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Advent en Kerstmis
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Jezuskind © Birger Dassonneville
readmore

Zegengebed over het kindje Jezus

icon-icon-information
Advent: Wetenschap en geloof
readmore

Advent 2021: 'Wetenschap en geloof zijn makkelijk verzoenbaar'

icon-icon-artikel
#Advent2020
readmore

#Advent2020: ongezien!

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook